Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika socialpolitiska modeller ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- beskriva centrala teorier avseende socialpolitikens implikationer, utveckling och betydelse för individ och samhälle
- redogöra för socialpolitik ur ett hållbarhetsperspektiv
- beskriva uni- och bivariat kvantitativ metod samt olika urvalsförfaranden
- visa förståelse för hur socialpolitiken kan förstås med hjälp av kvantitativ metod.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera och analysera sociala behov, socialpolitikens implikationer för individers, gruppers och samhällens sociala förutsättningar
- diskutera och analysera svensk socialpolitik i internationellt perspektiv
- tillämpa beskrivande uni- och bivariat kvantitativ metod.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över socialpolitikens implikationer, sociala förutsättningar samt betydelse för människors välfärd och praktiskt socialt arbete
- reflektera över fördelar och nackdelar med val av kvantitativ metod gällande socialpolitik och socialt arbete.
Innehåll
Kursen introducerar den studerande i svensk och
internationell socialpolitik utifrån centrala socialpolitiska begrepp och
teorier samt internationalisering och hållbarhet. I kursen belyses vidare genusaspekter
och socialpolitikens betydelse för välfärdspolitikens utveckling och socialt
arbete. Genom jämförelser med andra länders socialpolitik belyses den särskilda
utformning som svensk socialpolitik fått. Vidare introduceras den studerande
till kvantitativa, beskrivande metoder samt olika urvalsförfaranden.
Kursen innehåller 3,5 hp vetenskaplig metod.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Modul 1: Seminarier, inlämningsuppgifter, skriftlig tentamen - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet