Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om och förståelse för hur individuella, familje- och samhällsförhållanden påverkar människors livsvillkor, hälsa och behov
- redogöra för teorier, perspektiv, arbetsmetoder och insatser för socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå inom olika organisatoriska ramar
- visa kunskaper om internationellt socialt arbete
- visa förståelse för social hållbarhet i relation till arbetsmetoder i socialt arbete.
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa och tillämpa ett reflekterande förhållningssätt baserat på brukares och brukargruppers delaktighet, etnicitet och delad makt
- visa förmåga att använda medveten kommunikation som arbetsmetod inom det sociala arbetet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa insikt i att människors problem och behov är kopplade till livsvillkor, situationer och sammanhang och relatera dessa problem och behov till tillämpliga arbetsmetoder
- reflektera över och förhålla sig till evidensbaserade metoder i socialt arbete
- reflektera över begreppet hållbarhet i socialt arbete
- visa insikt i vikten av brukarorienterade möten, delad makt och öppen kommunikation.
Innehåll
I kursen belyses teorier, förhållningssätt och arbetsmetoder i professionellt socialt arbete med individer, familjer, och grupper. Kursen behandlar även kommunikation, makt, hållbarhet, etnicitet och internationellt socialt arbete.
Kursen innehåller 1 hp PPU (personlig och professionell utveckling).
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
Modul 1: Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, hemtentamen - 7,5 hp
Förkunskapskrav
- Organisation, grupp och samverkan, 15 hp, Socialrätt II, 7,5 hp, Missbruk och beroende, 7,5 hp och Familjeperspektiv på socialt arbete, 7,5.