Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande begrepp inom området skadligt bruk eller beroende av alkohol, narkotika eller spel om pengar, och samtidig psykisk ohälsa,
- beskriva och ge exempel på hur samsjuklighet påverkar individen biologiskt, psykologiskt och socialt,
- identifiera och beskriva risk- och friskfaktorer för samsjuklighet, samt redogöra för samband mellan beroendeproblematik och samtidig psykisk ohälsa på individ- och samhällsnivå,
- förstå och beskriva maktförhållanden och betydelsen av ett anpassat förhållningssätt i arbetet med individer med samsjuklighet,
- redogöra för nationella riktlinjer för vård- och stödinsatser samt betydelsen av samverkan kring insatser för individer med samsjuklighet.
Innehåll
Kursen är en grundläggande kurs om samsjuklighet i form av skadligt bruk eller beroende avseende alkohol, narkotika eller spel om pengar och samtidig psykisk ohälsa. I fokus står olika typer av förklaringar till uppkomsten av samsjuklighet. Vidare behandlar kursen hur maktförhållanden och förhållningssätt i bemötande inverkar på relationen individ och myndighetsutövare, samt individens syn och tro på sig själv. Nationella riktlinjer vad gäller vård- och stödinsatser för att möta och tillgodose individens behov belyses också, liksom betydelsen av samverkan kring dessa insatser. Intersektionella faktorer så som genus, klass, ålder och etnicitet löper som en röd tråd genom kursens olika delmoment.
Examinationsformer
- Seminarier.
- Skriftlig individuell inlämningsuppgift.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
För betyg Godkänt på hela kursen krävs Godkänt på samtliga examinerande moment.
Antalet examinationstillfällen är begränsat till två under loppet av ett år utöver ordinarie tillfälle.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Samsjuklighet - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.