Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förstå och förklara olika dimensioner av segregation och dess förekomst på olika arenor i samhället
- redogöra för och kritiskt förhålla sig till segregationen i Sverige ur ett historiskt och internationellt perspektiv
- visa grundläggande kunskaper om segregationens orsaker och konsekvenser
- visa grundläggande kunskaper om olika insatser för att minska och motverka segregation
- självständigt undersöka och problematisera frågor som rör segregation.
Innehåll
I kursen kommer den samtida segregationen i Sverige att studeras och diskuteras utifrån ett historiskt och internationellt, komparativt perspektiv. Kursen kommer att behandla olika dimensioner av segregation och de arenor där segregationen förekommer, så som boendet, arbetsmarknaden och skolan. Segregationens bakomliggande orsaker, mönster och dess konsekvenser för individer och samhället i stort kommer att diskuteras utifrån olika disciplinära perspektiv och teoretiska ansatser. Uppmärksamhet kommer också ges åt insatser och interventioner som syftar till att minska och motverka segregationen nationellt, regionalt och lokalt.
Examinationsformer
Skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier.
Arbetsformer
Föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- Skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet