Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på spanska kunna:
- identifiera och formulera en problemställning
- självständigt söka, samla, värdera samt kritiskt tolka och analysera relevant information
- inom givna tidsramar genomföra en självständig språkvetenskaplig studie med krav på vetenskapligt värde, forskningsanknytning, relevant metod eller teorianknytning, samt argumentation som vilar på väl genomförda språkanalyser
- skriftligt såväl som muntligt försvara egna resultat med högt ställda krav på språklig kommunikationsförmåga
- analysera, värdera och diskutera andras vetenskapliga arbeten genom att, i form av tydlig konstruktiv respons, peka på förtjänster såväl som tillkortakommanden
- tillämpa de forskningsetiska principer som är aktuella för det egna examensarbetet.
Innehåll
Kursen utvecklar förmågan att analysera och kritiskt granska olika teorier genom ett examensarbete där ett språkvetenskapligt ämne behandlas utifrån en väl avgränsad problemställning. Kursen behandlar spanskämnets språkvetenskapliga områden, inbegripet orientering inom områdets teoribildning och aktuella forskningsfrågor.
Examinationsformer
Kursen examineras genom ett självständigt skriftligt examensarbete skrivet på spanska där ventilering och opposition på annan students examensarbete ingår samt genom aktivt deltagande vid kursens seminarier. Förmågan att ge och ta konstruktiv kritik under kursens gång vägs in i den slutliga bedömningen.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs dels i föreläsningsform, dels i form av obligatoriska seminarier i vilken individuell handledning ingår. Undervisningen sker på spanska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Spanska II, 30 hp på grundnivå, varav 22,5 hp godkända vid registrering, inklusive kursen Spanska II: Skriftlig språkfärdighet och grammatik, 6 hp