Lärandemål
Kursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik. Kursen ger en teoretisk grund till språklärande och språkundervisning och kompletterar övriga studier i spanska som förberedelse för en framtida yrkesroll inom språkutbildning.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle utvecklats historiskt och debatteras idag
- redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
- redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
- på svenska diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.
Innehåll
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. Undervisningen sker på svenska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:- Seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga presentationer - 6 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Spanska 3
Övrigt
Ersätter SP1016.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.