Lärandemål
Kursen syftar till att ge den studerande en introduktion i och förberedelse för sin blivande yrkesroll som spansklärare inom grundskolans senare år och inom gymnasieskolan. Detta innebär att den studerande tillägnar sig grundläggande ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper. Ett övergripande mål är också att den studerande utvecklar självständighet i studierna och en förmåga att reflektera över det egna lärandet.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- förklara grammatiska aspekter av det spanska språket samt redogöra för spanskans och svenskans strukturella skillnader
- använda grammatiska grundbegrepp för att beskriva svenskt och spanskt språkbruk
- kommentera och förklara formlära och syntax i autentiska texter
- redogöra för och tillämpa spansk formlära
- reflektera över grammatikens roll i språkundervisning.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och jämföra fonetiska och fonologiska aspekter av det spanska språket i spansktalande områden
- visa kunskap om språkets fonologi i relation till stavnings- och betoningsregler
- kommentera innehållet i längre framställningar som visar olika register av den talade spanskan, såsom nyheter, TV-program, webbaserade audiovisuella medier och filmer
- kommunicera muntligt med ett godtagbart uttal
- argumentera om ett visst ämne samt i egen muntlig framställning uppvisa ett sammanhängande och korrekt uttryckssätt
- tillämpa presentationsteknik i muntlig framställning
- reflektera över den talade spanskans olika register och geografiska variation i relation till språkundervisningen.
Delkursen syftar till att den studerande utvecklar kunskaper om den spansktalande världens kultur och samhällsförhållanden samt en förmåga att relatera dessa kunskaper till historiska och sociokulturella sammanhang.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- redogöra för den spansktalande världens samhällsförhållanden från ett interkulturellt perspektiv
- redogöra för vissa betydelsefulla händelser i den spansktalande världens historia
- redogöra för och diskutera aktuella sociopolitiska förhållanden och kulturella fenomen i spansktalande länder
- sätta kulturella uttryck i den spansktalande världen i ett större historiskt och kulturellt sammanhang
- reflektera över etnicitet och genus i den spansktalande världen
- reflektera över och diskutera kulturens roll i språkundervisningen.
Delkursen
syftar till att den studerande utvecklar kunskaper i modern spanskspråkig litteratur
samt en förmåga att relatera den litterära texten till ett historiskt och
kulturellt sammanhang.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- läsa och tolka innehållet i texter från olika spanskspråkiga länder
- analysera skönlitterära texter med hjälp av litterära begrepp
- argumentera för sina egna tolkningar av litterära verk på ett korrekt, tydligt och sammanhängande sätt, både muntligt och skriftligt
- visa förståelse för spanskspråkiga litterära uttryck genom att såväl muntligt som skriftligt sätta den litterära texten i ett större historiskt och sociokulturellt sammanhang
- reflektera över och diskutera litteraturens roll i språkundervisningen.
Delkursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik. Delkursen ger en teoretisk grund och kompletterar de övriga delkursernas innehåll som förberedelse för den kommande yrkesrollen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle utvecklats historiskt och debatteras idag
- redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
- redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
- på svenska diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.
Syftet med delkursen är att den studerande befäster och fördjupar sina språkdidaktiska kunskaper och färdigheter samt utvecklar förtrogenhet med språkundervisning i grund- och gymnasieskolan. Delkursen ska även leda till ökad medvetenhet om elevers generella och specifika förutsättningar för språklärande. Ytterligare ett mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att relatera sina övriga språkstudier till ett yrkesprofessionellt perspektiv som språklärare.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- med utgångspunkt i elevers kunskapsbehov och individuella förutsättningar för lärande diskutera innehåll och arbetssätt för undervisningen med hänsyn till målgrupp, skolans styrdokument och relevant forskning
- diskutera och ta ställning till centrala språkinlärningsteorier utifrån relevant och aktuell forskning samt egna erfarenheter av språkundervisning
- diskutera och redogöra för relevanta bedömningar av elevers muntliga och skriftliga prestationer med utgångspunkt i olika teorier om bedömning och skolans styrdokument
- diskutera kultur i språkundervisning och använda sig av olika källor samt kritiskt ta ställning till olika tolkningar av kulturbegreppet och interkulturell kompetens.
Innehåll
Kursen består av fyra obligatoriska delkurser:
Delkurs 1. Språkfärdighet och grammatik, 7,5 hp
Delkurs 2. Fonetik och muntlig språkfärdighet, 5 hp
Delkurs 3. Den spanskspråkiga världen – historia, kultur och samhälle, 5,5 hp
Delkurs 4. Modern spanskspråkig litteratur, 6 hp
De studerande läser sedan en av de två didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik 1A, 6 hp
eller
Delkurs 6. Språkdidaktik 1B, 6 hp
De studerande som läser spanska som sitt första ämne OCH de studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne ska läsa delkurs 5, Språkdidaktik 1A.
De studerande som har läst ett annat språk som första ämne ska läsa delkurs 6, Språkdidaktik 1B.
Delkurser
Delkursen omfattar en repetition av de spanska verbens böjningsmönster från tidigare förvärvade kunskaper samt en systematisk genomgång av grundläggande delar av spanskans grammatik med fokus på ett korrekt språkbruk. I delkursen ingår tillämpningsövningar som innefattar träning i att förklara grammatiska sammanhang med ett visst fokus på kontrastiv analys av spanskans och svenskans strukturella skillnader där översättningsövningar från svenska till spanska ingår. I delkursen behandlas även grammatikens roll i undervisningen av spanska som främmande språk.
Delkursen omfattar en genomgång av spanskans stavnings- och betoningsregler och grundläggande fonetiska och fonologiska drag med fokus på språkbruk. Lexikalisk variation och olika register av den talade spanskan behandlas med utgångspunkt i diverse audiovisuella material, såsom tidningsartiklar, nyhetsrapporter, filmer och dokumentärer. Både muntliga presentationer och diskussioner i grupp är centrala delar av delkursen. Delkursen behandlar även spanskans fonetiska variation ur ett dialektalt perspektiv.
Delkursen omfattar en bred översikt av spansk och spanskamerikansk historia och samhällsliv. I undervisningen används sakprosatexter och tidningsartiklar samt diverse audiovisuella material som behandlas ur historiska, sociopolitiska och kulturella perspektiv. Delkursen innefattar även diskussioner om kulturella och sociala skillnader mellan spansktalande länder med utgångspunkt i begreppet interkulturell kompetens. Frågor om etnicitet och genus utgör en del av delkursens innehåll. I delkursen behandlas också kulturens roll i språkundervisningen.
Delkursen innehåller studier av
modern litteratur från den spansktalande världen och baseras på spanska och
spanskamerikanska litterära uttryck från 1900- och 2000-talen. Ett urval av
texter från olika genrer behandlas med hjälp av grundläggande litterära
begrepp. Verken sätts också i relation till deras historiska, kulturella och
sociopolitiska sammanhang. I delkursen behandlas även litteraturens roll i språkundervisningen.
Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Centrala inslag är dels ett grundläggande studium av teorier kring språklärande, dels diskussioner kring språkdidaktiska frågeställningar. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk behandlas relationen mellan teorierna och skolämnets innehåll. På så sätt kopplas de övriga delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i skolan.
Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier knutna till olika aspekter av språkinlärning och språkundervisning och en diskussion av dessa teoriers relevans för språkundervisningen. Den studerande jämför olika teorier och modeller om språkinlärning och får inblick i nationell och internationell forskning om flerspråkighet. Genom praktiska övningar uppövas den studerandes vetenskapliga förhållningssätt samt förmåga att självständigt värdera olika teorier. Den studerande fördjupar sig i skolans styrdokument och olika teorier om bedömning och tränar på att använda olika bedömningsmodeller som används inom språkundervisning. Genom praktiska övningar uppövas förmågan att undervisa om kulturella företeelser och att tillämpa teoretiska kunskaper om kulturens roll i språkundervisningen.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga prov
- Nätbaserad skriftlig sluttentamen
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig nätbaserad tentamen
- Aktivt deltagande i seminarier och forumdiskussioner
- Skriftliga och muntliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
Arbetsformer
Kursens arbetsformer är föreläsningar och obligatoriska seminarier. Undervisningen i delkurserna 2–4 sker på spanska. I delkurs 1 sker undervisningen på spanska och/eller svenska. Undervisningen i delkurs 5 och 6 sker huvudsakligen på svenska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget väl godkänd på hela kursen krävs väl godkänd på fyra moduler inklusive modulen Språkfärdighet och grammatik och den lästa didaktikmodulen.
Betygsrapportering:
- Språkfärdighet och grammatik - 7,5 hp
- Fonetik och muntlig språkfärdighet - 5 hp
- Den spanskspråkiga världen – historia, kultur och samhälle - 5,5 hp
- Modern spanskspråkig litteratur - 6 hp
- Språkdidaktik 1A - 6 hp
- Språkdidaktik 1B - 6 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Spanska 3
Övrigt
Ersätter GSP2FY.
Om den nätbaserade kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet krävs närvaro i Falun vid terminsstart under max två dagar.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.