Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- diskutera huvudinnehållet i autentiska texter som berör kända områden
- redogöra för huvudinnehållet av autentiskt tal i vardagliga sammanhang
- interagera muntligt och skriftligt i både förberedda och spontana situationer på spanska
- visa grundläggande kunskaper i det spanska språkets grammatiska strukturer och tillämpa dessa i muntliga och skriftliga uppgifter
- analysera skillnader mellan det svenska och det spanska språket gällande i synnerhet uttal och grammatik
- diskutera vissa aspekter av kultur och samhällsliv i den spansktalande världen.
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla grundläggande kunskaper i spanska språket och därigenom förbereda den studerande för vidare högskolestudier i spanska. Kursen omfattar textläsning, arbete med uttal och ordförråd, hörövningar och varierande muntliga och skriftliga övningar. Basfärdighet i spansk grammatik tillämpas i grammatiska analyser och i kontrastiva övningar. Kursen introducerar studenterna till vissa aspekter av kultur och samhälle i den spansktalande världen.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
- Nätbaserade skriftliga prov
- Skriftlig online-tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på modulerna Muntlig presentation, Skriftlig inlämningsuppgift samt Tentamen online.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Språkfärdighet 1 - 1 hp | U–VG
- Språkfärdighet 2 - 1 hp | U–VG
- Språkfärdighet 3 - 1 hp | U–VG
- Språkfärdighet 4 - 1 hp | U–VG
- Språkfärdighet 5 - 1 hp | U–VG
- Språkfärdighet 6 - 1 hp | U–VG
- Muntlig presentation - 2 hp | U–VG
- Skriftlig inlämningsuppgift - 2 hp | U–VG
- Tentamen online - 5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Spanska 2
Övrigt
Godkänd kurs ger behörighet till fortsatta studier inom huvudområdet spanska vid Högskolan Dalarna.
Kursen överlappar kurserna Spanska grundläggande kurs, 15 hp och Spanska: grundläggande kurs, 7,5 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.