Lärandemål
Kursen syftar till att öka förståelsen för den gestaltade livsmiljöns betydelse för ett gott vardagsliv och hur den hanteras i samhällsbyggandets processer.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för aktuell arkitektur-, form- och designpolitik och överföra denna till regionala och kommunala strategier
- Beskriva hur olika sociala, ekologiska och ekonomiska behov för människa och miljö kan tillgodoses genom förvaltning och utveckling av den gestaltade livsmiljön
- Analysera arkitektur, design, form och konst med avseende på historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden i den byggda miljön
- Utifrån en detaljplan analysera konsekvenser som berör barns, ungas och äldres perspektiv gällande en gestaltad livsmiljö
- Visa förståelse för samspelet och behovet av samverkan mellan olika aktörer i samhällsbyggnadsprocessen för att nå en god gestaltad livsmiljö
- Beskriva och utforma processer kring planering, beslut och byggande avseende den gestaltade livsmiljön med utgångspunkt i lagstiftning och arkitektur-, form- och designpolitik.
Innehåll
Kursen behandlar den nationella arkitektur-, form- och designpolitiken, dess
förankring i hållbarhetsmål och hur den överförs till regionala och lokala
strategier. Kursen tar vidare upp de ramverk som styr planering, byggande och
förvaltning samt människans behov av en gestaltad livsmiljö för ett gott
vardagsliv. Studenten tränas i att beskriva och redogöra för dessa
förutsättningar genom litteraturstudier och seminarier. Genom projektarbete tränas
studenten att analysera olika värden i byggd miljö med utgångspunkt i bland
annat plan- och bygglagen och kulturmiljölagens bestämmelser. Kursen tar också
upp behovet av samverkan och hur dessa samverkansprocesser behöver ske för att
den nationella arkitektur- och designpolitiken ska följas och globala och
nationella mål på området ska kunna nås. Kursen avslutas med en uppsats där
studenten individuellt får utveckla en vald tematik inom ramen för kursens sakinnehåll.
Examinationsformer
Seminarier 5 hp
Projektarbete inklusive presentation, 5 hp
Uppsats, 5 hp
Projektarbete inklusive presentation, 5 hp
Uppsats, 5 hp
Arbetsformer
Föreläsningar,
litteraturstudier, seminarier och projektarbete.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.Förkunskapskrav
- 180 hp inom något av följande områden: arkitektur, form, design, konst, samhällsplanering, alternativt utbildning motsvarande kandidatnivå inom bygg-, fastighets- och förvaltningssektorn eller kunskaper förvärvade inom dessa yrkesområden motsvarande minst 3 års aktiv yrkesutövning.