Kursplan

Gestaltad livsmiljö

Kurskod
GSQ2H7
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för information och teknik
Ämnestillhörighet
Samhällsbyggnadsteknik (SQQ)
Ämnesgrupp
Samhällsbyggnadsteknik
Utbildningsområde
Tekniska området, 75%
Samhällsvetenskapliga området, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Samhällsbyggnadsteknik1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2020-06-29.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-09-01.

Lärandemål

Kursen syftar till att öka förståelsen för den gestaltade livsmiljöns betydelse för ett gott vardagsliv och hur den hanteras i samhällsbyggandets processer.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för aktuell arkitektur-, form- och designpolitik och överföra denna till regionala och kommunala strategier
  • Beskriva hur olika sociala, ekologiska och ekonomiska behov för människa och miljö kan tillgodoses genom förvaltning och utveckling av den gestaltade livsmiljön
  • Analysera arkitektur, design, form och konst med avseende på historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden i den byggda miljön
  • Utifrån en detaljplan analysera konsekvenser som berör barns, ungas och äldres perspektiv gällande en gestaltad livsmiljö
  • Visa förståelse för samspelet och behovet av samverkan mellan olika aktörer i samhällsbyggnadsprocessen för att nå en god gestaltad livsmiljö
  • Beskriva och utforma processer kring planering, beslut och byggande avseende den gestaltade livsmiljön med utgångspunkt i lagstiftning och arkitektur-, form- och designpolitik.

Innehåll

Kursen behandlar den nationella arkitektur-, form- och designpolitiken, dess förankring i hållbarhetsmål och hur den överförs till regionala och lokala strategier. Kursen tar vidare upp de ramverk som styr planering, byggande och förvaltning samt människans behov av en gestaltad livsmiljö för ett gott vardagsliv. Studenten tränas i att beskriva och redogöra för dessa förutsättningar genom litteraturstudier och seminarier. Genom projektarbete tränas studenten att analysera olika värden i byggd miljö med utgångspunkt i bland annat plan- och bygglagen och kulturmiljölagens bestämmelser. Kursen tar också upp behovet av samverkan och hur dessa samverkansprocesser behöver ske för att den nationella arkitektur- och designpolitiken ska följas och globala och nationella mål på området ska kunna nås. Kursen avslutas med en uppsats där studenten individuellt får utveckla en vald tematik inom ramen för kursens sakinnehåll.

Examinationsformer

Seminarier 5 hp
Projektarbete inklusive presentation, 5 hp
Uppsats, 5 hp

Arbetsformer

Föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och projektarbete.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.

Förkunskapskrav

  • 180 hp inom något av följande områden: arkitektur, form, design, konst, samhällsplanering, alternativt utbildning motsvarande kandidatnivå inom bygg-, fastighets- och förvaltningssektorn eller kunskaper förvärvade inom dessa yrkesområden motsvarande minst 3 års aktiv yrkesutövning.