Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: ·
- Redogöra för grundläggande begrepp och teorier inom såväl ekonomisk geografi som inom regional planering samt kunna relatera dessa till samhällsförändringar.
- Beskriva den svenska regionala planeringens innehåll, processer, regelverk, samt dess betydelse i ett samhällsbyggnadsperspektiv.
- Kritiskt reflektera kring olika planeringssituationer och förekommande intressen, ståndpunkter och diskurser inom regional och ekonomisk planering.
- Inhämta, sammanställa, analysera och presentera relevant information för ekonomisk och regional planering skriftligt och med stöd av GIS och bilder.
- Tillämpa kunskaper om regional och ekonomisk planering i praktiskt planeringsarbete med stöd av processmetodik och planeringsverktyg
Innehåll
Kursen behandlar hur grundläggande ekonomisk-geografiska
processer formar lokalisering av samhällsviktiga strukturer och aktiviteter. Kursen
behandlar också den regionala planeringen i Sverige, dess syften, motiv,
utveckling, former och betydelse i ett samhällsbyggnadsperspektiv. Olika typer
av planeringssituationer, kunskapsunderlag och lagar som styr det regionala
planeringsarbetet tas upp.
I projektdelen av kursen tillämpas de metoder som används för att skapa beslutsunderlag för planering och lokalisering av olika verksamheter. GIS tillämpas som verktyg för sammanställning och analys av olika förutsättningar som ett sätt att utveckla planeringens underlag. Vidare introduceras metodik för att hantera den regionala planeringens innehåll och processer som tillämpas i kursens projektdel.
I projektdelen av kursen tillämpas de metoder som används för att skapa beslutsunderlag för planering och lokalisering av olika verksamheter. GIS tillämpas som verktyg för sammanställning och analys av olika förutsättningar som ett sätt att utveckla planeringens underlag. Vidare introduceras metodik för att hantera den regionala planeringens innehåll och processer som tillämpas i kursens projektdel.
Examinationsformer
Tentamen 3 hp, projektuppgift 2,5 hp och seminarier med
skriftliga inlämningar 2 hp.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och
projektuppgift.
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Som sammanvägd betygsskala används U, 3,4, 5 med följande fördelning på delmomenten:U, 3, 4, 5 för tentamen och seminarier med skriftliga inlämningar. U, G, VG för projektuppgiften.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- 60 hp i Bygg- och samhällsplanerarprogrammet
Övrigt
Kursen överlappar delvis kurserna Regional planering och Samhällsekonomi.