Lärandemål
Efter genomgången
kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för den svenska översiktliga fysiska planeringen och dess betydelse i ett samhällsbyggnadsperspektiv
- Visa fördjupade kunskaper om plan- och bygglagen och dess instrument för översiktlig planering samt samspel med andra planeringsnivåer, planeringsformer och angränsande lagstiftning
- Inhämta, sammanställa och analysera relevant information som används inom översiktlig planering.
- Presentera och hantera kunskapsunderlag för den översiktliga planeringen muntligt, skriftligt samt med hjälp av kartor och bilder, bland annat med stöd av geografiska informationssystem.
- Tillämpa processmetodik och verktyg för översiktlig planering och framställning av översiktsplaner.
- Kritiskt analysera och föra dialog kring olika planeringssituationer och förekommande intressen, ståndpunkter och diskurser inom översiktlig planering.
Innehåll
Kursen behandlar den översiktliga planeringens former i
Sverige. Viktiga planeringsdokument och lagar som styr det översiktliga fysiska
planeringsarbetet beskrivs och analyseras.
Insamling, sammanställning och analys av information samt hanteringen av planeringsunderlag, praktiseras genom en planeringsuppgift där processmetodik och olika planeringsverktyg tillämpas för framtagande av översiktliga planer. Projektarbetet redovisas i form av en skriftlig rapport där studenterna presenterar resultatet i text och bild.
Olika involverade aktörers intressen, roller, mandat och resurser behandlas med utgångspunkt i olika planeringssituationer och aktuella diskurser om översiktlig planering. Vidare avhandlas makt- och jämlikhetsperspektiv i teori och praktik.
Kursen består av parallellt löpande spår med teoretisk kunskap som förmedlas genom föreläsningar och litteratur, diskussioner i seminarieform samt den praktiska planeringsuppgiften där teoretisk kunskap och insikter från diskussionerna integreras.
Insamling, sammanställning och analys av information samt hanteringen av planeringsunderlag, praktiseras genom en planeringsuppgift där processmetodik och olika planeringsverktyg tillämpas för framtagande av översiktliga planer. Projektarbetet redovisas i form av en skriftlig rapport där studenterna presenterar resultatet i text och bild.
Olika involverade aktörers intressen, roller, mandat och resurser behandlas med utgångspunkt i olika planeringssituationer och aktuella diskurser om översiktlig planering. Vidare avhandlas makt- och jämlikhetsperspektiv i teori och praktik.
Kursen består av parallellt löpande spår med teoretisk kunskap som förmedlas genom föreläsningar och litteratur, diskussioner i seminarieform samt den praktiska planeringsuppgiften där teoretisk kunskap och insikter från diskussionerna integreras.
Examinationsformer
Tentamen 1,5 hp
Seminarier med skriftliga inlämningsuppgifter 2 hp
Projektarbete 4 hp
Seminarier med skriftliga inlämningsuppgifter 2 hp
Projektarbete 4 hp
Arbetsformer
Projektarbete,
seminarier, litteraturstudier, övningar
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
Tentamen och seminarier med skriftliga inlämningar, U, 3, 4, 5.
Projektuppgiften, U, G, VG.
Slutbetyget på kursen sätts efter en samlad bedömning av examinator.
Förkunskapskrav
- 60 hp i Bygg- och samhällsplanerarprogrammet
Övrigt
Kursen överlappar delvis kursen Regional planering, GSQ25H och SQ2001.