Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att studenten ska skaffa sig färdigheter inom kvantitativa analyser av urbana och regionala förändringsprocesser. Studenten tränas i att analysera komplexa urbana och regionala företeelser för att därigenom fördjupa sina tekniska förmågor i samhällsbyggnad. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- använda verktyg från olika analys- och modelltraditioner för samhällsbyggnad, på såväl urban som regional nivå.
- analysera och modellera urbana och regionala processer från ett systemperspektiv
- formulera frågeställningar och identifiera problem för utveckling av urbana och regionala system
- föreslå lämpliga metoder för analys och föreslå tänkbara lösningar med stöd av matematisk modellering.
- beskriva och använda olika datakällor som är vanligt förekommande inom samhällsplanering med hjälp av geografiska informationssystem (GIS).
Innehåll
Kursen
behandlar olika kvantitativa angreppssätt på
hur den byggda miljön kan beskrivas och analyseras ur ett urbant- och regionalt
perspektiv. Fokus ligger på såväl bakomliggande teori som på metoder, modeller och
verktyg. Även analyser och modeller inom samhällsbyggandet ur olika
systemperspektiv behandlas under kursen. Ett annat fokus ligger på att formulera problem och frågeställningar
samt design av analysarbetet.
Examinationsformer
Projektarbete 4 hp
Skriftliga rapporter 2.5 hp
Seminarier 1hp
Skriftliga rapporter 2.5 hp
Seminarier 1hp
Arbetsformer
Föreläsningar, projektarbete, övningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Projektarbete (U-VG)Övningar (U-G)
Seminarier (U-G)
Förkunskapskrav
- 90 hp i Bygg- och samhällsplanerarprogrammet