Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för begrepp inom befolkningsgeografi, demografi och social geografi som är relevanta för samhällsplanering.
- Beskriva och analysera den demografiska utvecklingen i Sverige samt vilken betydelse olika utvecklingstendenser har för olika samhällsfunktioner.
- Prognostisera befolkningsutvecklingen i ett område.
- Planera för befolkningsförändringar i ett område.
- Bedöma sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser av ett planförslag och diskutera dess konsekvenser.
Innehåll
Kursen behandlar befolknings- och sociala förändringars påverkan på samhällsutvecklingen. Kursen behandlar begrepp samt planeringsprocesser inom demografisk och social rumslig planering. Under kursen behandlas hur demografisk och social data kan samlas in, organiseras och analyseras. I kursen ingår att arbeta fram beslutsunderlag och genomföra demografiska och sociala bedömningar som ligger till grund för planering av områden i form av praktiknära övningar och projektarbete.
Examinationsformer
- Seminarium 1 hp
- Inlämningsuppgifter 2 hp
- Projekt 4,5 hp
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, övningar och projektarbete.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Projektet styr slutbetyget på kursen.
Förkunskapskrav
- Geografiska Informationssystem för samhällsplanering, 7,5 hp
Övrigt
Ersätter GSQ23J.