Lärandemål
Det övergripande målet med kursen är att studenten ska skaffa sig förtrogenhet inom vetenskaplig metod. Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för användningsområde och utgångspunkter för kvalitativa och kvantitativa metoder
- Redogöra för hur materialinsamling, analys och rapportering av resultat genomförs inom kvalitativa och kvantitativa metoder
- Genomföra standardiserad insamling av primärdata
- Genomföra kvalitativa och kvantitativa analyser av empiriskt material
- Kritisk granska analysresultat från metodval och beskriva vilken betydelse det har för resultat
- Göra etiska överväganden vid användning av undersökningsmetoder
Innehåll
Kursen behandlar kvalitativa metoders specifika egenskaper och användningsområden samt olika analysmetoder och färdighetsövningar i kvalitativ bearbetning samt analys. Vidare är kursen inriktad mot etablerade kvantitativa metoder för att beskriva och analysera data. I kursen genomförs övningar för att stärka färdigheten i att använda olika metoder och att träna studenten att välja rätt metod i förhållande till aktuella problemställningar. Kursen behandlar även insamling av primärdata.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgifter
- Seminarier
- Salstentamen
Arbetsformer
-
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För betyget VG på kursen krävs betyget VG på både Modul 1 och Modul 2.
Modul 1: Kvalitativa metoder - 3.5 hp (U - VG)
Modul 2: Kvantitativa metoder - 4 hp (U - VG)
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet