Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redovisa kunskaper för ungdomar och unga vuxnas reproduktiva hälsa i ett hållbarhetsperspektiv
- redogöra för fysisk samt psykisk utveckling
- diskutera hot, våld och övergrepp i ett mångfaldsperspektiv
- diskutera hur könsidentitet påverkar och formar synen på sexualitet och relationer
- reflektera över egna väderingar, attityder och förhållningssätt i samtal med ungdomar och unga vuxna
- uppvisa kunskaper, förståelse och färdigheter i evidensbaserad praktik och i tvärprofessionellt kvalitets- och utvecklingsarbete.
Innehåll
I kursen studeras hälsofrämjande synsätt och samtalsmetoder i mötet med ungdomar och unga vuxna som en mänsklig rättighet i relation till kultur och genus. Vidare studeras andrologi och gynekologi, könsidentitet och kroppsuppfattning samt sexualitet och relationer i ett mångfaldsperspektiv liksom riskbeteende och pornografikonsumtion, preventivmedel och föräldraskap. Informationssökning och källkritik studeras i relation till forsknings- och utvecklingsarbetets betydelse för evidensbaserat arbetssätt.
Examinationsformer
Kursen examineras genom individuella skriftliga inlämningsuppgifter samt examinerande seminarium med skriftlig inlämningsuppgift i grupp.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Individuell skriftlig reflektion, 2 hp
- Individuell skriftlig rapport, 2 hp
- Seminarium, 3,5 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet