Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redovisa kunskap och förståelse om ungdomar och unga vuxnas sexuella och reproduktiva behov, utveckling, hälsa och rättigheter ur ett globalt- och hållbarhetsperspektiv,
- diskutera och reflektera över hur hot, våld, konflikt samt klimatförändringar påverkar unga och unga vuxnas situation relaterat till området SRPH,
- uppvisa kunskaper och färdigheter i kvalitets- och utvecklingsarbete samt informationssökning utifrån en vetenskaplig grund och med ett källkritiskt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen omfattar ett holistiskt förhållningssätt i ämnet sexuell och reproduktiv hälsa samt rättigheter (SRHR), inklusive ett hälsofrämjande perspektiv på SRHR för ungdomar och unga vuxna. Kursen behandlar olika faktorer som påverkar SRHR och innehåller områden som reproduktion, andrologi, gynekologi, sexualitet, samtycke, samhällsnormer, HBTQI-frågor, funktionalitet, kön, identitet, relationer, riskbeteenden, kultur, våld, mental hälsa samt påverkan av klimatförändring och konflikter. Kursen är strukturerad kring flera moduler som integrerar ett teoretiskt och reflekterande tillvägagångssätt utifrån globala perspektiv. Informationssökning utifrån en vetenskaplig grund och ett källkritiskt förhållningssätt berörs fortlöpande och i relation till kvalitets- och utvecklingsarbete.
Examinationsformer
- Skriftliga individuella inlämningsuppgifter
- Seminarier med muntlig redovisning on-line
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Skriftlig individuell inlämningsuppgift - 3 hp | U–G
- Individuell skriftlig rapport och seminarium on-line - 2,5 hp | U–G
- Individuell reflektion med muntlig redovisning on-line - 2 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.