Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera inlärarspråk vad gäller morfologi, syntax och lexikon
- använda grundläggande grammatiska begrepp vid analys av svenska språket
- utföra grammatiska analyser av andraspråksinlärares språkbruk
- redogöra för svenska språkets struktur i ett tvärspråkligt perspektiv och i ett andraspråksperspektiv.
Innehåll
I kursen behandlas det svenska språkets struktur i ett språktypologiskt och tvärspråkligt perspektiv främst vad gäller morfologi, syntax och lexikon. Särskild tyngdpunkt läggs vid sådana företeelser som brukar orsaka svårigheter för inlärare av svenska som andraspråk. Analys av andraspråksinlärares språkbruk ingår. Vidare diskuteras grammatikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk. I kursen berörs även användning av ord- och grammatikböcker i undervisningssammanhang.
Examinationsformer
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande i seminarier samt en skriftlig tentamen.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Övrigt
Ersätter SS1050.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen samtidigt som Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp.