Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- bedöma inlärares språkfärdighet ur olika perspektiv och utifrån olika modeller
- redogöra för centrala bedömningsteorier och olika syften med bedömning
- använda bedömningsteoretiska begrepp
- redogöra för och diskutera olika metoder för bedömning och respons i relation till syfte och sammanhang samt dess konsekvenser
- diskutera prioriteringar i samband med bedömning av språkfärdigheter i svenska som andraspråk.
Innehåll
Kursen behandlar bedömning av inlärares
språkfärdighet ur olika perspektiv och utifrån olika bedömningsmodeller.
Bedömning problematiseras och diskuteras i relation till skolverksamhetens styrdokument och till olika modeller och teorier om språklig kompetens. Syften
och konsekvenser av bedömning diskuteras och problematiseras. Dessutom behandlas
prioriteringar och avvägningar som bör göras i samband med bedömning av
inlärarspråk. Begreppen formativ och
summativ bedömning behandlas översiktligt liksom olika typer av återkoppling och respons.
Examinationsformer
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
Arbetsformer
Arbetet bedrivs genom föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Svenska språkets struktur i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp.