Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för svenska språkets fonologi i ett andraspråksperspektiv
- använda grundläggande begrepp vid analys av inlärares uttal
- analysera andraspråksinlärares uttal med särskilt fokus på prosodi
- diskutera utgångspunkter och prioriteringar för uttalsundervisning
- diskutera aspekter av attityder till brytning.
Innehåll
I kursen behandlas det svenska språkets fonetik
och fonologi ur ett andraspråksperspektiv. Särskild tyngdpunkt läggs på sådana företeelser som
är karaktäristiska för svenskan i förhållande till andra språk och sådana fenomen som brukar orsaka svårigheter för inlärare av
svenska som andraspråk, exempelvis prosodin. Analys av andraspråksinlärares
uttal ingår samt diskussioner om attityder till brytning. Kursen behandlar även
uttalspedagogiska perspektiv såsom utgångspunkter och prioriteringar i
uttalsundervisningen.
Examinationsformer
Examination sker genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt en skriftlig tentamen.
Arbetsformer
Arbetet bedrivs genom föreläsningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen samtidigt som Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp.