Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera fiktionstext från olika genrer, olika tider och skilda delar av världen
- diskutera olika sätt att planera och stimulera lärande med fiktionstext i svenska som andraspråk
- analysera elevtexter språkligt och stilistiskt och identifiera tecken på språkutveckling på både grundläggande och avancerad nivå
- redogöra för hur läsning och lässtrategier på avancerad nivå kan stöttas i det flerspråkiga klassrummet.
Innehåll
I kursen läses och diskuteras en större mängd fiktionstext. Forskningsbaserade modeller tillämpas med syftet att skapa intresse för fiktionstext. Uppslag till konkreta arbetssätt i det flerspråkiga klassrummet diskuteras. I kursen fördjupas även kunskaperna kring elevers läsande och skrivande både på grundläggande och avancerad nivå.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter och en hemtentamen.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Skriftspråksutveckling i ett flerspråkigt perspektiv, 7,5 hp
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den deltagande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen samtidigt som Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp.