Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för centrala teorier kring flerspråkighet och andraspråksutveckling
- diskutera och jämföra språkutveckling hos olika typer av inlärare utifrån centrala teorier om andraspråksutveckling
- diskutera relationen mellan flerspråkighet, andraspråksutveckling och identitet
- genomföra en kvalitativ intervju och med god språklig färdighet muntligt presentera och diskutera resultatet av denna.
Innehåll
Denna kurs behandlar flerspråkighet som fenomen samt villkor för utveckling av ett andraspråk. Inom kursens ram diskuteras olika definitioner av begreppen flerspråkighet och olika kriterier för flerspråkig kompetens. Utveckling av andraspråk relateras till utveckling av förstaspråk och centrala teorier om andraspråksutveckling och flerspråkig utveckling behandlas. Den studerande läser en skönlitterär bok inom kursens ram som behandlar flerspråkighet, andraspråksutveckling och identitet. Dessutom genomför den studerande en intervju med en andraspråksinlärare vilken redovisas i form av en muntlig presentation.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, muntlig presentation, skriftliga inlämningsuppgifter och en skriftlig tentamen.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, diskussionsforum och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Övrigt
Ersätter GSS2BX.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen samtidigt som Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp.