Kursplan

Modersmål: Arabiska III med didaktisk inriktning

Kurskod
GSS2GP
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Ämnesgrupp
Svenska som andraspråk
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G2F
Fastställd
Fastställd 2020-04-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-04-27.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande fördjupar sina didaktiska kunskaper i arabiska som modersmål.

Delkurser

1.
Språkdidaktisk forskningsöversikt, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för de huvudfrågor som behandlas i samtida nationell och internationell språkdidaktisk forskning med särskilt fokus på undervisning av modersmål
  • redogöra för centrala språkinlärningsteorier och deras betydelse för undervisningen
  • redogöra för och diskutera skolans styrdokument med särskild fokus på modersmålsämnets läroplan
  • diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans aktuella styrdokument
  • med utgångspunkt i didaktiska frågeställningar välja, bearbeta och presentera innehåll och arbetssätt för undervisningen.

2.
Kommunikativa färdigheter i arabiska, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • identifiera olika språk- och stilnivåer inom arabiska och diskutera deras kulturpolitiska och socialpolitiska framväxt
  • reflektera över elevers behov av kommunikativa färdigheter i olika sammanhang och hur dessa kan utvecklas i undervisningen
  • diskutera hur kulturbundna regler och uttryckssätt kan integreras i undervisningen
  • diskutera sociolekter och stilnivåer i relation till elevernas kommunikativa färdigheter
  • sammanställa kortare lektionsplaner med syfte att utveckla kommunikativa förmågor hos eleverna.

3.
Multimodala verktyg och undervisning i arabiska, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • beskriva några centrala teorier inom området multimodalitet
  • diskutera användandet av multimodala verktyg i skolan med utgångspunkt i vedertagen forskning
  • argumentera för hur multimodala verktyg kan användas i olika lärsituationer
  • skapa en lektionsplan utifrån ett avgränsat ämne med inslag av multimodala verktyg.

4.
Arabisk litteratur, 7,5 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera begreppet arabisk litteratur och dess avgränsningar
  • redogöra för ett antal stilbildande författarskap inom arabisk litteratur från förislamsk tid till modern tid
  • relatera mellan skönlitterära texter av olika slag och de samhällen de beskriver
  • diskutera den världsbild som uttrycks i ett urval arabiska skönlitterära texter i relation till den egna vardagen och i förlängningen i ett elevperspektiv
  • redogöra för kvinnliga poeters och författares position och utgångspunkt i den arabiska litterära utvecklingen
  • analysera olika sätt på vilka skönlitteratur kan användas i undervisning
  • genomföra olika typer av enklare jämförelser mellan arabiska och svenska litterära texter.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser.

Delkurser

1.
Språkdidaktisk forskningsöversikt, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar det språkdidaktiska forskningsfältets huvudfrågor, teorier, forskningsmetoder och resultat med speciell vikt på undervisning av modersmål i den svenska skolan. Inom delkursens ram behandlas språkinlärningsteorier och deras betydelse för undervisningen, språkdidaktiska frågor som tas upp i nationell och internationell forskning relaterade till undervisning av modersmål samt skolans styrdokument med särskilt fokus på modersmålsämnets läroplan.

2.
Kommunikativa färdigheter i arabiska, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen identifieras olika stilnivåer inom arabiska och diskussioner om hur detta kan påverka elevernas utvecklande av en kommunikativ förmåga förs. Elevernas behov av kommunikativa färdigheter på olika nivåer och på vilka sätt detta kan mötas i undervisningen behandlas i delkursen. Delkursen knyter vidare sociolekter till de olika stilnivåer som finns i arabiska och behandlar hur kulturbundna regler kan komma eleverna tillgodo i undervisningen. Studenterna omsätter i slutet av delkursen sina kunskaper i kortare lektionsplaner med syfte att utveckla elevernas kommunikativa förmågor.

3.
Multimodala verktyg och undervisning i arabiska, 7,5 högskolepoäng

Delkursen undersöker vilka möjligheter det finns att använda multimodala verktyg inom undervisning av arabiska i relation till ämnets kursplan. Delkursen presenterar forskning rörande multimodala verktyg i skolan och analyserar forskningsresultaten. Avslutningsvis skapar studenten en lektionsplan med inslag av multimodala verktyg utifrån ett avgränsat ämne.

4.
Arabisk litteratur, 7,5 högskolepoäng

Delkursen inleds med en avgränsande fråga om vad som ryms i begreppet arabisk litteratur och går sedan vidare med en genomgång av ett antal stilbildande författarskap inom prosa, poesi och teater från förislamsk tid till modern tid. Kvinnors roll som författare och poeter lyfts fram och diskuteras i relation till de samhällsutmaningar som funnits. Studenterna diskuterar hur skönlitteratur kan användas i en lärsituation samt vilka utmaningar och möjligheter detta för med sig. Vidare går delkursen igenom hur den världsbild som kommer till uttryck i de litterära texterna speglas eller kontrasteras i den kontext eleverna befinner sig i.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande på seminarier samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en muntlig och en skriftlig tentamen.
Delkurs 2 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande på seminarier samt genom en muntlig presentation och en skriftlig tentamen.
Delkurs 3 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande på seminarier samt genom skriftliga inlämningsuppgifter. Delkursen avslutas med en muntlig och en skriftlig tentamen.
Delkurs 4 examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter samt en muntlig presentation och en uppsats.

Arbetsformer

Undervisningen i alla delkurserna bedrivs dels i föreläsningsform, dels i seminarieform där studenten ska delta aktivt. Kursen undervisas på svenska och arabiska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få VG på hela kursen krävs VG på minst 22,5 hp.

Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Språkdidaktisk forskningsöversikt - 7,5 hp
Delkurs 2, modul 1: Språk och stilnivåer - 2 hp
Delkurs 2, modul 2: Sociolekter och kulturbundna uttryckssätt - 2 hp
Delkurs 2, modul 3: Lektionsplaner - 3,5 hp
Delkurs 3, modul 1: Multimodalitet: teori - 3,5 hp
Delkurs 3, modul 2: Multimodalitet: praktik - 4 hp
Delkurs 4, modul 1: Litteraturkunskap - 3,5 hp
Delkurs 4, modul 2: Litterär analys och samhällsrelevans - 2 hp
Delkurs 4, modul 3: Skönlitteratur i undervisning - 2 hp

Förkunskapskrav

  • Modersmål: Arabiska I med didaktisk inriktning, 30 hp samt Modersmål: Arabiska II med didaktisk inriktning, 30 hp varav 22,5 hp godkända vid registrering

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.