Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera teoretiska perspektiv på relationer mellan språk, interaktion och lärande i ett samhällsperspektiv
- redogöra för och diskutera språkliga varieteter och diskutera möjliga implikationer de kan ha i olika sociala kontexter
- redogöra för och diskutera språkideologiska och språkpolitiska aspekter på flerspråkighet
- genomföra en transkription och mindre analys av talad interaktion och med god språklig färdighet på svenska muntligt presentera resultatet av denna
- skriva sakligt argumenterande och reflekterande texter enligt vedertagna svenska akademiska skriftspråkliga normer.
Innehåll
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga redovisningar
- Skriftlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Sociolingvistik i ett flerspråkigt perspektiv - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6
Övrigt
Denna kurs överlappar kursen Flerspråkighet och mångfald i ett samhällsperspektiv, 7,5 hp samt överlappar delvis kursen Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan tillgodoräknas i Svenska som andraspråk I med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.