Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- beskriva faktorer som på samhälls- och utbildningsnivå påverkar gymnasieelevers lärande, utveckling och identitet
- redogöra för och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
- reflektera över hur frågor om identitet och interkulturalitet påverkar gymnasieelevers lärande av ett andraspråk
- redogöra för och diskutera hur språkliga samt kulturella mönster och hierarkier i skola och samhälle påverkar gymnasieelevers villkor för lärande
- redogöra för och diskutera språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och interkulturella arbetssätt i undervisningen.
Innehåll
I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och utbildningsnivå som påverkar andraspråkselevers och ungdomars lärande, identitet och utveckling i ett svenskt skolsammanhang. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värderingar och förhållningssätt i skola och samhälle påverkar elevers villkor för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling.
I kursen belyses och diskuteras frågor om identitet, interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på elever i gymnasieskolan. I kursen introduceras och diskuteras ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka elevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande i klassrummet. Dessa pedagogiska förhållningssätt diskuteras i relation till kartläggning, bedömning och måluppfyllelse.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Muntliga redovisningar
- Skriftliga uppgifter
- Skriftlig tentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Den globala skolan - undervisning inom gymnasieskolan - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Kursen ges endast som uppdragsutbildning.
Kursen ges på halvdistans med nätbaserade träffar samt några fysiska träffar.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.