Kursplan

Den globala skolan - undervisning inom gymnasieskolan

Kurskod
GSS39T
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2023-12-19.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-12-19.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva faktorer som på samhälls- och utbildningsnivå påverkar gymnasieelevers lärande, utveckling och identitet
  • redogöra för och diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
  • reflektera över hur frågor om identitet och interkulturalitet påverkar gymnasieelevers lärande av ett andraspråk
  • redogöra för och diskutera hur språkliga samt kulturella mönster och hierarkier i skola och samhälle påverkar gymnasieelevers villkor för lärande
  • redogöra för och diskutera språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och interkulturella arbetssätt i undervisningen.

Innehåll

I denna kurs behandlas faktorer på samhälls- och utbildningsnivå som påverkar andraspråkselevers och ungdomars lärande, identitet och utveckling i ett svenskt skolsammanhang. Särskilt uppmärksammas och diskuteras hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer samt hur språkideologier, normer, hierarkier, värderingar och förhållningssätt i skola och samhälle påverkar elevers villkor för språk-, kunskaps- och identitetsutveckling.
I kursen belyses och diskuteras frågor om identitet, interkulturalitet och lärande av ett andraspråk med fokus på elever i gymnasieskolan. I kursen introduceras och diskuteras ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och ett interkulturellt förhållningssätt inom vilka elevens flerspråkighet och erfarenheter används som resurser för lärande i klassrummet. Dessa pedagogiska förhållningssätt diskuteras i relation till kartläggning, bedömning och måluppfyllelse.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Muntliga redovisningar
  • Skriftliga uppgifter
  • Skriftlig tentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Den globala skolan - undervisning inom gymnasieskolan - 7,5 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Övrigt

Kursen ges endast som uppdragsutbildning.

Kursen ges på halvdistans med nätbaserade träffar samt några fysiska träffar. 

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.