Kursplan

Grundläggande svenska som andraspråk V (nivå CEFR B2)

Kurskod
GSS3BL
Poäng
15 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1GXX
Fastställd
Fastställd 2024-05-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-24.

Mål

Kursens mål är indelade per delkurs.

Delkurser

1.
Grundläggande svenska B2.1, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • kommunicera i tal och skrift på ett situations- och mottagaranpassat sätt
  • uttrycka åsikter samt argumentera i tal och skrift på grundval av god hör- och läsförståelse
  • tillämpa svenskans betonings- och kvantitetssystem på ett acceptabelt sätt samt på ett godtagbart sätt använda svenskans fonem och assimilationer
  • läsa och analysera skönlitteratur och sakprosa inom några vanligt förekommande genrer
  • skriva texter, i enlighet med skriftspråkets grundläggande normer, inom några vanligt förekommande genrer
  • reflektera över form, innehåll och struktur i skriven svenska
  • använda olika verktyg vid kunskapssökande, samt värdera och ta ställning till information från olika källor och medier.

2.
Grundläggande svenska B2.2, 7,5 högskolepoäng

Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:

  • kommunicera i tal och skrift på ett situations- och mottagaranpassat sätt och förstå skillnader i människors språkbruk i olika sammanhang
  • redogöra för och argumentera för sina ståndpunkter med relevanta och underbyggda argument i tal och skrift
  • tillämpa svenskans betonings- och kvantitetssystem på ett tillfredställande sätt samt använda svenskans fonem och assimilationer på ett tydligt sätt
  • läsa och analysera skönlitteratur från olika tider och olika delar av världen
  • läsa och analysera sakprosa inom ett flertal genrer
  • skriva texter, i enlighet med skriftspråkets grundläggande normer, inom ett flertal genrer och anpassa språket utifrån syfte, innehåll, mottagare och normer
  • reflektera över form, innehåll, struktur och språkbruk i skriven svenska
  • använda olika verktyg vid kunskapssökande, samt värdera och ta ställning till information från olika källor och medier utifrån ett källkritiskt förhållningssätt.

Innehåll

Kursen, som har en kommunikativ och språkvetenskaplig inriktning, är uppdelad på två delkurser. Under kursen fördjupas arbetet med svenska språkets grammatik, ordförråd och uttal.

Delkurser

1.
Grundläggande svenska B2.1, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen läses och diskuteras både skönlitterära texter och sakprosa. Texter i olika genrer författas. Reflektion över språk och innehåll i egna och andras texter ingår, liksom träning i att ta ställning till olika medier och källor i kunskapssökandet. Vidare ingår muntlig och skriftlig kommunikation med fokus på anpassning till situation och mottagare. Förmågan att uttrycka åsikter och argumentera ges stort utrymme.

2.
Grundläggande svenska B2.2, 7,5 högskolepoäng

Under delkursen sker ett fördjupat arbete med skönlitterära texter och sakprosa som läses och analyseras. Texter inom flertalet genrer författas. Reflektion över språk och innehåll i egna och andras texter ingår liksom träning i att utifrån ett källkritiskt perspektiv värdera olika källor. Träningen i att muntligt och skriftligt argumentera för olika ståndpunkter fördjupas.

Examinationsformer

  • Individuella muntliga presentationer
  • Individuella skriftliga uppgifter
  • Skriftlig övervakad enskild tentamen på plats eller online

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

För att få betyget VG på hela kursen krävs VG på samtliga moduler.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Muntlig språkfärdighet 1 - 3 hp | U–VG
  • Skriftlig språkfärdighet 1 - 4,5 hp | U–VG
  • Muntlig språkfärdighet 2 - 3 hp | U–VG
  • Skriftlig språkfärdighet 2 - 4,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Grundläggande svenska som andraspråk IV (nivå CEFR B1.2), 7,5 hp

Övrigt

För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjligheter att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.