Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- planera, analysera och reflektera över undervisning i svenska som andraspråk utifrån centrala teorier om andraspråksinlärning samt skolverksamhetens styrdokument
- diskutera olika teorier gällande språk och lärande i ett andraspråk
- diskutera skillnader mellan vardagsspråk och skolspråk
- presentera och diskutera engelskspråkiga forskningstexter inom andraspråksfältet
- visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg
- skriva sakligt argumenterande och reflekterande texter enligt vedertagna, svenska akademiska skriftspråkliga normer.
Innehåll
I denna kurs behandlas centrala didaktiska teorier om hur andraspråksutveckling kan stödjas genom undervisning samt olika arbetssätt och läromedel som är relevanta för undervisning i svenska som andraspråk. Inom kursens ram behandlas relationer mellan utveckling av språk och lärande i undervisningssammanhang, med fokus på klassrums- och skolnivå. Olika sätt att organisera undervisning för elever som ännu inte uppnått den språkliga nivå i svenska som krävs för undervisningen i olika ämnen diskuteras i relation till de effekter detta kan få. Dessutom behandlar kursen olika sätt att arbeta språkstödjande i olika ämnen samt olika sätt att stödja inlärares utveckling av svenska som andraspråk utifrån gällande styrdokument. Inom kursens ram genomför den studerande en mindre fältstudie i ett sammanhang där andraspråksundervisning bedrivs.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- En skriftlig hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Flerspråkighet och andraspråksutveckling, 7,5 hp
Övrigt
Kursen överlappar tidigare kurskod GSS2C3 samt delkursen Språk, undervisning och lärande i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp i kursen Svenska som andraspråk II med didaktisk inriktning, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.