Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- diskutera bedömningar av språkfärdighet med stöd i teoretiska utgångspunkter
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på språkfärdigheter på avancerad språklig nivå och relatera dem till varandra
- planera för ett bedömningsmoment med förankring i aktuell forskning
- kritiskt diskutera olika sätt att bedöma språkfärdigheter i relation till syfte och sammanhang.
Innehåll
Denna kurs behandlar olika teoretiska perspektiv på hur språkfärdigheter på avancerad nivå kan analyseras och bedömas. I kursen behandlas teorier och tillvägagångssätt vid bedömning av språkfärdighet. I kursen ingår att planera för ett bedömningsmoment i ett valt undervisningssammanhang och diskutera hur mål, undervisning, bedömning och återkoppling hänger samman samt kritiskt diskutera olika sätt att bedöma språkfärdigheter i relation till syfte och sammanhang.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Bedömning av avancerade språkfärdigheter hos inlärare av svenska som andraspråk - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp
Övrigt
Kursen överlappar delkursen Bedömning och utveckling av språkfärdigheter på avancerad nivå, 7,5 hp i kursen Svenska som andraspråk III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.