Kursplan

Bedömning av avancerade språkfärdigheter hos inlärare av svenska som andraspråk

Kurskod
GSS3BP
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Svenska som andraspråk (SSA)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Svenska som andraspråk1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2024-05-24.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2024-05-24.

Mål

Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:

  • diskutera bedömningar av språkfärdighet med stöd i teoretiska utgångspunkter
  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på språkfärdigheter på avancerad språklig nivå och relatera dem till varandra
  • planera för ett bedömningsmoment med förankring i aktuell forskning
  • kritiskt diskutera olika sätt att bedöma språkfärdigheter i relation till syfte och sammanhang.

Innehåll

Denna kurs behandlar olika teoretiska perspektiv på hur språkfärdigheter på avancerad nivå kan analyseras och bedömas. I kursen behandlas teorier och tillvägagångssätt vid bedömning av språkfärdighet. I kursen ingår att planera för ett bedömningsmoment i ett valt undervisningssammanhang och diskutera hur mål, undervisning, bedömning och återkoppling hänger samman samt kritiskt diskutera olika sätt att bedöma språkfärdigheter i relation till syfte och sammanhang.

Examinationsformer

  • Aktivt deltagande i seminarier
  • Skriftliga inlämningsuppgifter
  • Skriftlig hemtentamen

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–VG.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Bedömning av avancerade språkfärdigheter hos inlärare av svenska som andraspråk - 7,5 hp | U–VG

Behörighet

  • Bedömning och respons i ett andraspråksperspektiv, 7,5 hp

Övrigt

Kursen överlappar delkursen Bedömning och utveckling av språkfärdigheter på avancerad nivå, 7,5 hp i kursen Svenska som andraspråk III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.