Mål
Efter godkänd kurs ska den studerande kunna:
- undersöka och diskutera samband och skillnader mellan fiktionstext från olika tider och skilda delar av världen
- självständigt planera för ett undervisningsmoment som stimulerar lärande med fiktionstext i undervisningen i svenska som andraspråk
- självständigt värdera och kritiskt diskutera relevanta metoder, begrepp och modeller vid analys av fiktionstext i svenska som andraspråk.
Innehåll
I denna kurs behandlas lärande genom fiktionstext i andraspråksundervisningen. Metoder och modeller för att analysera fiktionstext tillämpas och en textanalys av ett eller flera verk genomförs. I kursen diskuteras fiktionstext från olika tider och skilda delar av världen på ett fördjupat sätt. Vidare behandlas didaktiska ställningstaganden på ett fördjupat sätt där studenten självständigt planerar för ett undervisningsmoment som stimulerar till lärande genom fiktionstext.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftlig hemtentamen
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–VG.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan - 7,5 hp | U–VG
Behörighet
- Fiktionsberättande och elevtext i ett flerspråkigt perspektiv, 7,5 hp
Övrigt
Kursen överlappar delkursen Lärande genom fiktionstext i gymnasieskolan, 7,5 hp i kursen Svenska som andraspråk III med didaktisk inriktning för gymnasieskolan, 30 hp.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.