Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för det intertextuella spelet mellan äldre och nyare barn- och ungdomslitteratur samt mellan litteratur och andra medier
- dra paralleller mellan barn- och ungdomslitteratur och den tid och det samhälle texterna har uppkommit i
- identifiera, beskriva och tillämpa några grundläggande litteraturvetenskapliga termer och begrepp
- analysera barn- och ungdomslitteratur med hjälp av litteraturvetenskapliga termer och begrepp.
Innehåll
Med utgångspunkt i forskning om barn- och ungdomslitteratur läses och analyseras skönlitteratur ur olika teoretiska perspektiv i relation till rådande samhälle och dess utveckling. Samspelet mellan olika texttyper och medier studeras.
Examinationsformer
Kursen examineras genom aktivt deltagande på seminarier, muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betyget rapporteras i ett moment om 7,5 hp.Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande måste ha möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.