Lärandemål
Det övergripande målet
med kursen är att den studerande utvecklar kunskaper om barns läs- och
skrivutveckling utifrån ett första- och andraspråksperspektiv samt didaktiska
och metodiska kunskaper och förmågor för undervisning i läsning och skrivning.
Efter avslutad kurs ska
den studerande kunna:
- redogöra för och diskutera vetenskapligt grundade teorier om elevers läs- och skrivutveckling i första- och andraspråksperspektiv med särskilt fokus på förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
- redogöra för och reflektera över läs- och skrivundervisningens innehåll, traditioner och institutionella villkor med fokus på styrdokument och kursplaner i svenska gällande förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3
- reflektera över barns skriftbruk i och utanför skolan samt hur samspel däremellan kan få betydelse för undervisningen
- diskutera hur olika medieformer kan användas för såväl elevers läs- och skrivutveckling som för utvecklandet av nya former av läs- och skrivundervisning
- reflektera över och använda metoder i läs- och skrivundervisning samt förklara och värdera hur undervisningen skapar möjligheter för alla elevers läs- och skrivutveckling
- bedöma elevers läs- och skrivförmåga och visa förståelse för hur bedömning av läsning och skrivande kan genomföras i förskoleklass och i skolan och hur denna bedömning förhåller sig till övrig undervisning
- beskriva aspekter av läs- och skrivsvårigheter samt reflektera över individualiserad läs- och skrivundervisning så att elever med olika språklig bakgrund och olika förutsättningar inkluderas
- sammanställa och diskutera kursinnehållet utifrån ett vetenskapligt och kritiskt granskande förhållningssätt
- självständigt tala och skriva i olika genrer på väl fungerande svenska.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Övrigt
Denna kurs vänder sig till verksamma lärare i förskoleklass och förutsätter att den studerande kan genomföra vissa moment i den egna verksamheten.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande kan kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen är en uppdragsutbildning och erbjuds inom ramen för Skolverkets nationella skolutvecklingsprogram. Den sökande ska ha en förskollärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) eller äldre motsvarighet, vara anställd för undervisning i förskoleklass och ha en arbetsgivare (kommun eller enskild huvudman) som har godkänt deltagandet. Den som söker till denna kurs utan godkännande från arbetsgivaren är inte behörig att delta.