Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- analysera naturbaserad turism ur flera perspektiv
- redogöra för samband mellan naturbaserad turism och dess relation till samhälle och hållbarhet
- diskutera arten och omfattningen av de intressenter som är involverade i naturbaserad turism
- bedöma och utveckla strategier för hållbar utveckling, förvaltning och marknadsföring av naturbaserad turism
- tillämpa principer och praxis för naturbaserad turismupplevelsedesign
- reflektera över vad som är det naturliga i naturbaserad turism
- utvärdera miljömässiga, sociokulturella, ekonomiska och psykologiska effekter av naturbaserad turism.
Innehåll
Kursen
behandlar multidisciplinära perspektiv på hållbar design, förvaltning,
övervakning och marknadsföring av naturbaserade turismprodukter och
upplevelser. Kursen diskuterar kritiskt naturens och vildmarkens idé och mening
genom historien för att förstå hur naturen är socialt uppbyggd och värderad som
en resurs inom turismen idag. Vidare diskuteras och reflekteras över framtida scenarier och trender för naturbaserad turism och naturens
framtida värde för turistföretag och samhällen. Olika definitioner och typologier
av naturbaserad turism undersöks omfattande i nordiska och globala sammanhang
med hjälp av fallstudier.
Examinationsformer
Individuella skriftliga inlämningsuppgifter
Aktivt deltagande i seminarier
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och grupparbeten
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Modul 1: Skriftliga inlämningsuppgifter 5,5 hp (A-F)
Modul 2: Obligatoriska seminarier 2 hp (U-G)
För att erhålla betyget A på kursen, så krävs A i modul 1.
Förkunskapskrav
- 30 hp Turismvetenskap