Kursplan

Tyska I med didaktisk inriktning

Kurskod
GTY2GN
Poäng
30 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för språk, litteratur och lärande
Ämnestillhörighet
Tyska (TYA)
Ämnesgrupp
Tyska
Utbildningsområde
Humanistiska området, 75%
Undervisningsområdet, 25%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Tyska1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2020-04-27.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2020-04-27.

Lärandemål

Kursens mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper i det tyska språket och om tyskspråkig kultur och litteratur samtidigt som hen förbereder sig för sin framtida yrkesprofession som språklärare. Ett övergripande mål är också att den studerande utvecklar självständighet i studierna samt förmåga att reflektera över det egna lärandet.

Delkurser

1.
Muntlig språkfärdighet med fonetik och kulturkunskap I, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • interagera muntligt i olika sammanhang
  • identifiera grundläggande skillnader mellan svenskt och tyskt uttal och reflektera över dessa
  • jämföra de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och samhällsliv och relatera till egna erfarenheter samt reflektera över kulturella frågor
  • genomföra och ge respons på kortare muntliga och skriftliga presentationer av aktuella ämnen och använda olika presentationsmetoder, samt reflektera över arbetet med skriftliga och muntliga presentationer i skolans undervisning
  • kommentera och diskutera innehåll och språk i olika tyskspråkiga filmer
  • reflektera över sitt eget och andras lärande.

2.
Tysk grammatik, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • tillämpa den tyska formläran och väsentliga delar av syntaxen
  • kommentera och förklara formlära och syntax i autentiska texter
  • reflektera över grammatikens roll i språkundervisningen
  • reflektera över sitt eget och andras lärande.

3.
Modern tyskspråkig litteratur, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera samtida litterära texter och tillämpa grundläggande litterära begrepp
  • reflektera över och analysera språk, innehåll och olika genrer i samtida litterära texter
  • reflektera över sitt eget och andras lärande
  • reflektera över hur man kan arbeta med litterära texter i språkundervisningen på olika nivåer och i olika åldersgrupper.

4.
Skriftlig språkfärdighet I, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • producera texter som berör vardagsnära områden
  • strukturera och sammanfatta innehållet i enklare tysk sakprosa
  • kritiskt granska egna och andras texter och upptäcka grammatiska och idiomatiska felaktigheter samt korrigera och kommentera dessa
  • översätta autentiska tyska texter, t.ex. ur tidningar och tidskrifter, till svenska
  • översätta enklare svenska texter till tyska
  • reflektera över arbetet med skriftlig textproduktion i språkundervisningen
  • reflektera över sitt eget och andras lärande.

5.
Språkdidaktik A, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • diskutera de främmande språkens historiska utveckling och nuvarande ställning i skola och samhälle
  • redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
  • redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
  • diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och Skolverkets styrdokument.

6.
Språkdidaktik B, 6 högskolepoäng

Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:

  • med utgångspunkt i elevers kunskapsbehov och individuella förutsättningar för lärande välja relevanta innehåll och arbetssätt för undervisningen i relation till målgruppen, skolans styrdokument och relevant forskning
  • kritiskt ta ställning till centrala språkinlärningsteorier utifrån relevant forskning och egna erfarenheter av språkundervisning
  • göra relevanta bedömningar av elevers muntliga och skriftliga prestationer med utgångspunkt i olika teorier om bedömning och skolans styrdokument
  • arbeta med kultur i språkundervisning och använda sig av olika källor samt kritiskt ta ställning till olika tolkningar av kulturbegreppet och interkulturell kompetens
  • förbereda, leda och utvärdera en diskussion kring valda delar av kurslitteraturen.

Innehåll

Kursen består av fyra obligatoriska delkurser:
Delkurs 1. Muntlig språkfärdighet med fonetik och kulturkunskap I, 6 hp
Delkurs 2. Tysk grammatik med textkommentar, 6 hp
Delkurs 3. Modern tyskspråkig litteratur, 6 hp
Delkurs 4. Skriftlig språkfärdighet I, 6 hp

Den studerande läser sedan en av de två didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik A, 6 hp
Delkurs 6. Språkdidaktik B, 6 hp
Den studerande som läser tyska som sitt första ämne OCH den studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne ska läsa delkurs 5, Språkdidaktik A.
Den studerande som har läst ett annat språk som första ämne ska läsa delkurs 6, Språkdidaktik B.

Delkurser

1.
Muntlig språkfärdighet med fonetik och kulturkunskap I, 6 högskolepoäng

Delkursen innehåller en genomgång av elementär fonetik samt av principerna för tyskt uttal ur framför allt ett kontrastivt perspektiv. Den innehåller övningar i att förstå tyskt tal och i att kommunicera på tyska i olika situationer och inom olika ämnesområden. Stor vikt läggs dessutom på att aktivt öva upp ordförråd och fraseologi med anknytning till vardagliga situationer. I delkursen ingår en övergripande introduktion till de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och samhällsliv. Genom att undersöka och diskutera aktuella samhällsfrågor får de studerande ytterligare möjlighet till muntlig träning varvid också jämförelser görs med svenska förhållanden.

2.
Tysk grammatik, 6 högskolepoäng

Delkursen behandlar grundläggande delar av den allmänna och den tyska grammatiken med skriftliga tillämpningsövningar. Satsstruktur, grammatiska konstruktioner och fraseologi analyseras med utgångspunkt i varierande texter. Tillämpningsövningarna innefattar också träning i att förklara grammatiska sammanhang och att upptäcka och korrigera enklare språkliga fel. I delkursen behandlas också frågeställningar som rör skolans grammatikundervisning.

3.
Modern tyskspråkig litteratur, 6 högskolepoäng

Delkursen omfattar studium av modern prosa och poesi från de tyskspråkiga länderna. Texterna sätts i sina kulturella sammanhang och behandlas dels ur språklig, dels ur litterär och dels ur litteraturdidaktisk aspekt i syfte att utveckla såväl språkfärdighet som förmåga till litterär analys och litteraturdidaktisk kompetens.

4.
Skriftlig språkfärdighet I, 6 högskolepoäng

Inom delkursen tränas skriftlig produktion genom övningar i s.k. processkrivning, där grammatisk korrekthet och ett idiomatiskt uttryckssätt eftersträvas liksom anpassning av språket till några olika typer av textproduktion. Inom kursen tränas den skriftliga kompetensen dessutom genom översättningsövningar, främst från svenska till tyska. I kursen ingår översättningsövningar, där den studerande själv ska lära sig att förklara och argumentera för hur hen har resonerat för att komma fram till en kommunikativt acceptabel lösning. Delkursen behandlar också skrivandets roll i skolans språkundervisning.

5.
Språkdidaktik A, 6 högskolepoäng

Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktiken och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och till skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Ett viktigt inslag i delkursen är ett grundläggande studium av centrala teorier kring språklärande. Genom studiet av aktuella styrdokument i form av läroplan, ämnesplan samt kursplan för moderna språk, behandlas relationen mellan teorierna och språkämnets olika moment. På så sätt kopplas ett flertal språkliga aspekter till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i sitt uppdrag i skolan.

6.
Språkdidaktik B, 6 högskolepoäng

Delkursen innebär en fördjupning i språkdidaktiska teorier som är knutna till olika aspekter av språkinlärning och språkundervisning samt en ökad medvetenhet om teoriernas relevans för språkundervisningen. Olika teorier och modeller om språkinlärning jämförs för att få en inblick i nationell och internationell forskning om flerspråkighet. Genom praktiska övningar tränas förmågan att utveckla ett kritiskt och vetenskapligt förhållningssätt och ökad självständighet i att väga och värdera olika teorier. En fördjupning i skolans styrdokument och olika teorier om bedömning görs och de studerande tränas i att använda olika bedömningsmodeller i språkundervisning. Genom praktiska övningar tränas förmågan att undervisa om kulturella företeelser samt att tillämpa teoretiska kunskaper om kulturens roll i språkundervisningen.

Examinationsformer

Delkurs 1 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga presentationer samt muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2
examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 3
examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 4
examineras kontinuerligt genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 5
examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 6 examineras kontinuerligt genom aktivt deltagande i seminarier, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter.

Arbetsformer

Föreläsningar samt obligatoriska seminarier och grupparbeten. Undervisningsspråket är tyska, utom i delkurs 5 och 6 där undervisningen huvudsakligen sker på svenska.

Betyg

Som betygsskala används U–VG.

För att få betyget väl godkänt på hela kursen krävs Väl godkänt på minst 18 hp.

Betygsrapportering:
Delkurs 1, modul 1: Muntlig språkfärdighet - 2 hp
Delkurs 1, modul 2: Fonetik - 2 hp
Delkurs 1, modul 3: Kulturkunskap - 2 hp
Delkurs 2, modul 1: Tysk grammatik - 6 hp
Delkurs 3, modul 1: Modern tyskspråkig litteratur - 6 hp
Delkurs 4, modul 1: Processkrivning - 3 hp
Delkurs 4, modul 2: Språkanvändning - 3 hp
Delkurs 5, modul 1: Språkdidaktik A - 6 hp
Delkurs 6, modul 1: Språkdidaktik B - 6 hp

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Tyska 3

Övrigt

Ersätter TY1053.

För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.

Om den nätbaserade kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet krävs närvaro i Falun vid terminsstart under max två dagar.