Lärandemål
Kursens mål är att den studerande utvecklar goda kunskaper i det tyska språket och om tyskspråkig kultur och litteratur samtidigt som hen förbereder sig för sin framtida yrkesprofession som språklärare. Ett övergripande mål är också att den studerande utvecklar självständighet i studierna samt förmåga att reflektera över det egna lärandet.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- interagera muntligt i olika sammanhang
- identifiera grundläggande skillnader mellan svenskt och tyskt uttal och reflektera över dessa
- jämföra de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och samhällsliv och relatera till egna erfarenheter samt reflektera över kulturella frågor
- genomföra och ge respons på kortare muntliga och skriftliga presentationer av aktuella ämnen och använda olika presentationsmetoder, samt reflektera över arbetet med skriftliga och muntliga presentationer i skolans undervisning
- kommentera och diskutera innehåll och språk i olika tyskspråkiga filmer
- reflektera över sitt eget och andras lärande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- tillämpa den tyska formläran och väsentliga delar av syntaxen
- kommentera och förklara formlära och syntax i autentiska texter
- reflektera över grammatikens roll i språkundervisningen
- reflektera över sitt eget och andras lärande.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera samtida litterära texter och tillämpa grundläggande litterära begrepp
- reflektera över och analysera språk, innehåll och olika genrer i samtida litterära texter
- reflektera över sitt eget och andras lärande
- reflektera över hur man kan arbeta med litterära texter i språkundervisningen på olika nivåer och i olika åldersgrupper.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- producera olika slags kreativa texter
- ur språklig synvinkel kritiskt analysera texter
- demonstrera kunskaper om det tyska språkets struktur och tillämpa dessa på egna och andras texter
- inta ett kontrastivt perspektiv i tyska gentemot svenska
- reflektera över arbetet med skriftlig textproduktion i språkundervisningen
- reflektera över sitt eget och andras lärande.
Delkursen syftar till att ge den studerande en introduktion till språkdidaktik. Delkursen ger en teoretisk grund och kompletterar de övriga delkursernas innehåll som förberedelse för den kommande yrkesrollen.
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- diskutera hur de främmande språkens ställning i skola och samhälle utvecklats historiskt och debatteras idag
- redogöra för centrala språkinlärningsteorier och diskutera deras betydelse för språkundervisningen
- redogöra för skolans styrdokument med särskilt fokus på de moderna språkens kurs- och ämnesplaner
- på svenska diskutera och reflektera över språkdidaktiska frågeställningar som rör urval av undervisningsmaterial och arbetssätt i relation till målgrupp och skolans styrdokument.
Syftet med delkursen är att den studerande befäster och fördjupar sina språkdidaktiska kunskaper och färdigheter samt utvecklar förtrogenhet med språkundervisning i grund- och gymnasieskolan. Delkursen ska även leda till ökad medvetenhet om elevers generella och specifika förutsättningar för språklärande. Ytterligare ett mål är att den studerande utvecklar sin förmåga att relatera sina övriga språkstudier till ett yrkesprofessionellt perspektiv som språklärare. Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- med utgångspunkt i elevers kunskapsbehov och individuella förutsättningar för lärande, diskutera innehåll och arbetssätt för undervisningen med hänsyn till målgrupp, skolans styrdokument och relevant forskning
- diskutera och ta ställning till centrala språkinlärningsteorier utifrån relevant och aktuellt forskning samt egna erfarenheter av språkundervisning
- diskutera och redogöra för relevanta bedömningar av elevers muntliga och skriftliga prestationer med utgångspunkt i olika teorier om bedömning och skolans styrdokument
- diskutera kultur i språkundervisning och använda sig av olika källor samt kritiskt ta ställning till olika tolkningar av kulturbegreppet och interkulturell kompetens.
Innehåll
Kursen består av fyra obligatoriska delkurser:
Delkurs 1. Muntlig språkfärdighet med fonetik och kulturkunskap I, 6 hp
Delkurs 2. Tysk grammatik med textkommentar, 6 hp
Delkurs 3. Modern tyskspråkig litteratur, 6 hp
Delkurs 4. Skriftlig språkfärdighet I, 6 hp
Den studerande läser sedan en av de två didaktiska delkurserna:
Delkurs 5. Språkdidaktik 1A, 6 hp
Delkurs 6. Språkdidaktik 1B, 6 hp
Den studerande som läser tyska som sitt första ämne OCH den studerande som har läst ett annat ämne än språk som första ämne ska läsa delkurs 5, Språkdidaktik 1A.
Den studerande som har läst ett annat språk som första ämne ska läsa delkurs 6, Språkdidaktik 1B.
Delkurser
Delkursen innehåller en genomgång av elementär fonetik samt av principerna för tyskt uttal ur framför allt ett kontrastivt perspektiv. Den innehåller övningar i att förstå tyskt tal och i att kommunicera på tyska i olika situationer och inom olika ämnesområden. Stor vikt läggs dessutom på att aktivt öva upp ordförråd och fraseologi med anknytning till vardagliga situationer. I delkursen ingår en övergripande introduktion till de tyskspråkiga ländernas historia, geografi och samhällsliv. Genom att undersöka och diskutera aktuella samhällsfrågor får de studerande ytterligare möjlighet till muntlig träning varvid också jämförelser görs med svenska förhållanden.
Delkursen behandlar grundläggande delar av den allmänna och den tyska grammatiken med skriftliga tillämpningsövningar. Satsstruktur, grammatiska konstruktioner och fraseologi analyseras med utgångspunkt i varierande texter. Tillämpningsövningarna innefattar också träning i att förklara grammatiska sammanhang och att upptäcka och korrigera enklare språkliga fel. I delkursen behandlas också frågeställningar som rör skolans grammatikundervisning.
Delkursen omfattar studium av modern prosa och poesi från de tyskspråkiga länderna. Texterna sätts i sina kulturella sammanhang och behandlas dels ur språklig, dels ur litterär och dels ur litteraturdidaktisk aspekt i syfte att utveckla såväl språkfärdighet som förmåga till litterär analys och litteraturdidaktisk kompetens.
Inom delkursen tränas skriftlig produktion genom övningar i så kallad processkrivning, där grammatisk korrekthet och ett idiomatiskt uttryckssätt eftersträvas liksom anpassning av språket till några olika typer av textproduktion. De studerande tränar den skriftspråkliga kompetensen genom att analysera idiomatiska uttryck och grammatiska konstruktioner samt förklara och argumentera för hur de har resonerat. Delkursen behandlar även skrivandets roll i undervisning i tyska som främmande språk.
Delkursen utgör en introduktion till språkdidaktik och till de centrala frågor som rör språkundervisningens innehåll och utformning i relation till elevers olika förutsättningar för språkinlärning och skolans styrdokument. De främmande språkens roll och utveckling i svensk skola behandlas i en historisk tillbakablick. Centrala inslag är dels ett grundläggande studium av teorier kring språklärande, dels diskussioner kring språkdidaktiska frågeställningar. Genom att också studera aktuella styrdokument i form av läroplan, kurs- och ämnesplan för moderna språk behandlas relationen mellan teorierna och skolämnets innehåll. På så sätt kopplas de övriga delkursernas innehåll till det framtida yrket och den konkreta undervisningssituationen liksom till de krav som ställs på språkläraren i skolan.
Delkursen innebär ett fördjupat studium av språkdidaktiska teorier knutna till olika aspekter av språkinlärning och språkundervisning och en diskussion av dessa teoriers relevans för språkundervisningen. Den studerande jämför olika teorier och modeller om språkinlärning och får inblick i nationell och internationell forskning om flerspråkighet. Genom praktiska övningar uppövas den studerandes vetenskapliga förhållningssätt samt förmåga att självständigt värdera olika teorier. Den studerande fördjupar sig i skolans styrdokument och olika teorier om bedömning och tränar på att använda olika bedömningsmodeller som används inom språkundervisning. Genom praktiska övningar uppövas förmågan att undervisa om kulturella företeelser och att tillämpa teoretiska kunskaper om kulturens roll i språkundervisningen.
Examinationsformer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Muntliga och skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga och skriftliga presentationer
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt deltagande i seminarier
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Muntliga presentationer
Arbetsformer
Föreläsningar samt obligatoriska seminarier och grupparbeten. Undervisningsspråket är tyska, utom i delkurs 5 och 6 där undervisningen huvudsakligen sker på svenska.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att få betyget väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt på minst 18 hp.Betygsrapportering:
- Muntlig språkfärdighet - 2 hp
- Fonetik - 2 hp
- Kulturkunskap - 2 hp
- Tysk grammatik - 6 hp
- Modern tyskspråkig litteratur - 6 hp
- Processkrivning - 3 hp
- Språkanvändning - 3 hp
- Språkdidaktik 1A - 6 hp
- Språkdidaktik 1B - 6 hp
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2, Tyska 3
Övrigt
Ersätter GTY2GN.
Om den nätbaserade kursen läses som första ämne inom ämneslärarprogrammet krävs närvaro i Falun vid terminsstart under max två dagar.
För nätbaserad kurs krävs tillgång till dator, headset, webbkamera och internetuppkoppling.