Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska med ökande självständighet och inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen, kunna ge en personcentrerad, etisk och säker evidensbaserad vård vid komplexa vårdbehov inom momenten geriatrisk-, primär- och akutsjukvård.
Efter avslutad kurs ska den studerande med ökande självständighet kunna:
- systematiskt bedöma, kritiskt värdera och prioritera patienters hälsotillstånd utifrån icke akuta eller akuta omvårdnads- och medicinska behov med en helhetssyn på människan, samt planera, genomföra och utvärdera omvårdnad i samverkan med patienten,
- visa ett professionellt förhållningssätt gentemot patient och närstående,
- kritiskt reflektera över olika vårdperspektiv som kurativ vård, palliativ vård, rehabiliterande vård, hälsofrämjande och förebyggande arbete samt vård i livets slutskede i syfte att bedriva personcentrerad vård,
- kunna utföra hjärt- lungräddning för barn (B-HLR),
- visa förmåga att beakta etiska överväganden och betydelse av patientens behov i samband med planering och genomförande av vård,
- aktivt i samverkan med andra yrkesgrupper utifrån säkerhet, etik och patientens delaktighet bedöma, prioritera, planera, genomföra, utvärdera, dokumentera samt rapportera patientens hälsotillstånd,
- visa förmåga att identifiera patientens behov av information, samt informera och undervisa patienter, närstående och/eller studerande,
- iordningställa och administrera läkemedel samt utvärdera och informera om verkan av läkemedel och de vanligaste biverkningarna vid läkemedelsbehandling,
- reflektera över hantering av läkemedel och förbrukningsmaterial i relation till kostnadseffektivitet, miljö och hållbart samhälle,
- använda och värdera medicinsk-teknisk utrustning och informationssystem i vården,
- i samråd med handledare planera och prioritera arbetsuppgifter i omvårdnaden och fördela arbetsuppgifter i vårdteamet,
- identifiera områden i behov av metodförbättring och förbättringsarbete för att främja vårdens kvalitet,
- integrera evidensbaserad kunskap med patientens önskemål i planering och genomförande av vården.
Innehåll
I kursen personcentrerad vård inom olika sammanhang ingår fördjupad tillämpning av omvårdnadsprocessen och att upprätta och använda omvårdnadsplaner utifrån evidensbaserad kunskap under VFU vid geriatrisk-, primär- och akutsjukvård. Vidare tränas kommunikation med patient och närstående vid komplexa vårdbehov. Träning av den arbetsledande rollen ingår liksom samverkan med personal från olika professioner.
I kursen ingår även bedömning av patientens tillstånd och att vidta adekvata åtgärder inom sjuksköterskans ansvarsområde. Vidare ingår fortsatt träning i läkemedelshantering, medicinska behandlingsmetoder och färdigheter inom medicinsk teknik. Ett hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande perspektiv tillämpas samt ett etiskt förhållningssätt och en helhetssyn på människan.
Examinationsformer
Arbetsformer
Arbetsformer är verksamhetsförlagd utbildning, föreläsningar, färdighetsträningar och obligatoriska seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Primärvård, 7,5 hp,
- Geriatrisk vård, 7,5 hp,
- Akutsjukvård, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa I, 30 hp
Övrigt
Styrdokument på VFU-plats samt arbetstidslagen ska följas av studenten.
Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda utbildningens (VFU) kursmoment under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU perioden med en vecka för respektive moment. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktisk möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd (U) sättas, vilket medför att VFU endast kan omexamineras genom att göras om i aktuellt moment. Studenten har rätt att genomföra maximalt tre VFU-perioder per moment. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med en vecka har skett.
Student kan under pågående VFU bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin VFU och får betyget U på kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och klinisk adjunkt eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta VFU utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.
Kursen motsvarar VÅ2025.