Lärandemål
Målet för kursen är att den studerande ska
tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna bedriva en
personcentrerad och säker omvårdnad genom användning av omvårdnadsprocessen,
sin kommunikationsförmåga och ett hygieniskt arbetssätt.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- förklara och motivera hur begreppen autonomi, egenförmåga, delaktighet, integritet och värdighet kan bidra till en personcentrerad vård av en äldre person
- förstå åldrandet utifrån fysiska, psykiska, sociala och existentiella aspekter
- redogöra för uppbyggnad och egenskaper hos viktiga grupper av bakterier, virus, svampar och parasiter i relation till hälsa och ohälsa
- förklara innebörden av vårdhygien och relatera det till hur smitta och smittspridning kan förebyggas i olika miljöer
- redogöra för och förstå betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar, förordningar och författningar i samband med omvårdnad.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- tillämpa och argumentera för omvårdnadsprocessen och systematisk journalföring i personcentrerad omvårdnad
- kritiskt värdera information från relevanta mätinstrument vid systematisk bedömning av hälsotillstånd och livssituation
- bedöma och värdera individens hälsotillstånd och livssituation så att en personcentrerad omvårdnad uppfylls
- utföra grundläggande omvårdnad och bemöta äldre personer samt deras närstående utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
- anpassa den nära vårdmiljön för att stödja en hälsofrämjande personcentrerad omvårdnad
- söka, granska och sammanställa vetenskapliga studier med relevans för omvårdnadsbehov.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- reflektera över det egna professionella förhållningssättet i mötet med äldre personer och närstående relaterat till etik, kultur, genus och mångfald
- reflektera över omvårdnad vid livets slut.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
Modul 1: Grundläggande omvårdnadsbehov - 3 hp
Modul 2: Verksamhetsförlagd utbildning - 4,5 hp
Modul 3: Mikrobiologi och vårdhygien - 3 hp
Förkunskapskrav
- Introduktion omvårdnad och etik 15 hp modulerna 3 Omvårdnadens grunder 5 hp och 4 Etikens grunder 5 hp
Övrigt
Skriftliga uppgifter skall vara skrivna enligt vedertagna skrivregler för vetenskapligt skrivande med korrekt referenshantering.
Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan examineras genom att göras om i sin helhet.
Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder.
Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie
tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har
skett.
Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i
förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller
förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas
fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda
utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om
underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och
klinisk adjunkt eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell
utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student,
program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper
färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet
att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även
innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om
studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper,
färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas.
Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd
utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan
beviljas.