Kursplan

Människans grundläggande omvårdnadsbehov

Kurskod
GVÅ2RA
Poäng
10,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Ämnesgrupp
Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsområde
Vårdområdet, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2021-09-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2021-09-07.

Lärandemål

Målet för kursen är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna bedriva en personcentrerad och säker omvårdnad genom användning av omvårdnadsprocessen, sin kommunikationsförmåga och ett hygieniskt arbetssätt.

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • förklara och motivera hur begreppen autonomi, egenförmåga, delaktighet, integritet och värdighet kan bidra till en personcentrerad vård av en äldre person
  • förstå åldrandet utifrån fysiska, psykiska, sociala och existentiella aspekter
  • redogöra för uppbyggnad och egenskaper hos viktiga grupper av bakterier, virus, svampar och parasiter i relation till hälsa och ohälsa
  • förklara innebörden av vårdhygien och relatera det till hur smitta och smittspridning kan förebyggas i olika miljöer
  • redogöra för och förstå betydelsen av att följa evidensbaserade riktlinjer, lagar, förordningar och författningar i samband med omvårdnad.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • tillämpa och argumentera för omvårdnadsprocessen och systematisk journalföring i personcentrerad omvårdnad
  • kritiskt värdera information från relevanta mätinstrument vid systematisk bedömning av hälsotillstånd och livssituation
  • bedöma och värdera individens hälsotillstånd och livssituation så att en personcentrerad omvårdnad uppfylls
  • utföra grundläggande omvårdnad och bemöta äldre personer samt deras närstående utifrån ett personcentrerat förhållningssätt
  • anpassa den nära vårdmiljön för att stödja en hälsofrämjande personcentrerad omvårdnad
  • söka, granska och sammanställa vetenskapliga studier med relevans för omvårdnadsbehov.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • reflektera över det egna professionella förhållningssättet i mötet med äldre personer och närstående relaterat till etik, kultur, genus och mångfald
  • reflektera över omvårdnad vid livets slut.

Innehåll

I kursen behandlas kunskaper och färdigheter om bedömning av hälsotillstånd och tillfredsställande av allmänmänskliga behov och välbefinnande utifrån ett personcentrerat perspektiv. Situationer med utsatthet och sårbarhet i det dagliga livet identifieras med tonvikt på sjuksköterskans ansvar för att möten med patienter sker med respekt och bejakar integritet och delaktighet. Färdighetsträningar ingår som anknyter till omvårdnad i det dagliga livet liksom förmågan att reflektera över ett professionellt och etiskt förhållningssätt. Aktuell lagstiftning och arbetssätt tillämpas ur ett omvårdnadsperspektiv, med beaktande av hygien- och miljöaspekter. Planering för hållbar utveckling i yrkesutövning och arbetsliv, med betoning på likabehandling i ett kultur- och mångfaldsperspektiv ingår också. Dessutom kommer mikroorganismers betydelse för uppkomst av sjukdom, smittskydd och lagstiftning kring smittskydd att studeras. Vidare belyses hygieniska principer och hantering av avfall.

Examinationsformer

Examination sker genom hemtentamen, seminarier och klinisk examination.

Arbetsformer

Arbetsformer är föreläsningar, seminarier, färdighetsträningar, verksamhetsförlagd utbildning och egna studier.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

Modul 1: Grundläggande omvårdnadsbehov - 3 hp
Modul 2: Verksamhetsförlagd utbildning - 4,5 hp
Modul 3: Mikrobiologi och vårdhygien - 3 hp

Förkunskapskrav

  • Introduktion omvårdnad och etik 15 hp modulerna 3 Omvårdnadens grunder 5 hp och 4 Etikens grunder 5 hp

Övrigt

Skriftliga uppgifter skall vara skrivna enligt vedertagna skrivregler för vetenskapligt skrivande med korrekt referenshantering.

Om en student inte uppnår målen för den verksamhetsförlagda kursen/kursmomentet under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå målen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått målen ska betyget Underkänd sättas, vilket medför att den verksamhetsförlagda utbildningen endast kan examineras genom att göras om i sin helhet.

Studenten har rätt att genomföra totalt tre verksamhetsförlagda perioder. Möjligheten till förlängning gäller endast ordinarie VFU-period. Ordinarie tillfälle räknas som en (1) period, även om förlängning med två veckor har skett.

Student kan under pågående verksamhetsförlagd kurs/kursmoment bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin verksamhetsförlagda utbildning och får betyget Underkänd på kursen/kursmomentet. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och klinisk adjunkt eller motsvarande. I samband med beslutet ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper färdigheter och förhållningssätt studenten behöver tillägna sig för behörighet att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om tidpunkt för kontroll av den aktuella behörigheten. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska tidpunkt för ny kontroll meddelas. Sammanlagt två kontroller av behörighet att återuppta verksamhetsförlagd utbildning utifrån individuell utvecklingsplan efter underkännande i förtid kan beviljas.