Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- använda sig av ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt i omvårdnadsarbetet samt bedöma och värdera olika vårdsituationer utifrån ett personcentrerat perspektiv och med beaktande av etiska aspekter
- i samråd med patienten och utifrån en helhetssyn på människan systematiskt tillämpa omvårdnadsprocessen vid komplexa ohälsotillstånd samt dokumentera och rapportera detta
- tillämpa ett evidensbaserat, personcentrerat och säkert arbetssätt med beaktande av etiska aspekter samt gällande författningar och riktlinjer
- samverka i team utifrån ett interprofessionellt förhållningssätt och en arbetsledande roll i planering och genomförande av vård i komplexa situationer, samt problematisera konfliktsituationer i vården
- reflektera över hälsa ur ett mångkulturellt och globalt perspektiv med beaktande av mänskliga rättigheter
- informera och undervisa patienter, närstående och i förekommande fall medarbetare och studenter utifrån identifierade behov där även hälsofrämjande faktorer beaktas
- iordningställa, administrera och utvärdera samt informera om läkemedel utifrån gällande författningar och beaktande av säker vård
- identifiera och kritiskt reflektera över behov av förbättringsarbete samt ge förslag på lämpliga åtgärder
- hantera medicinsk-teknisk utrustning samt även tillämpa beslutsstöd och informationssystem i vården på ett korrekt sätt
- reflektera över hantering av förbrukningsmaterial och läkemedel i relation till kostnadseffektivitet, miljö och ett hållbart samhälle.
Innehåll
I kursinnehållet integreras ämnena omvårdnad och medicinsk vetenskap. I kursen ingår fördjupad tillämpning av omvårdnadsprocessen där studenten inom ramen för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och i samråd med handledare får ta ökande ansvar i vården och utvecklas mot den kliniska kompetens som krävs hos en nyexaminerad sjuksköterska.
Examinationsformer
- Kontinuerlig bedömning av kliniska färdigheter under verksamhetsförlagd utbildning.
- Nationell klinisk slutexamination som inkluderar salstentamen och praktiskt prov.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- VFU - 5,5 hp | U–G
- Nationell klinisk slutexamination, salstentamen - 1 hp | U–G
- Nationell klinisk slutexamination, praktiskt prov - 1 hp | U–G
Behörighet
- 142,5 hp i omvårdnad och/eller medicinsk vetenskap, inklusive kurserna Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa II, 7,5 hp, Personcentrerad vård inom psykiatrisk vård, 7,5 hp, Personcentrerad vård inom somatisk vård, 15 hp och Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang, 22,5 hp.
Övrigt
För att kunna tilldelas en VFU-plats behöver studenten ha uppnått förkunskapskraven minst fem veckor innan VFU kan påbörjas. Högskolans avtalsparter äger rätt att ställa krav som studenten behöver uppfylla för att få genomföra VFU inom deras verksamheter.
Under VFU ska studenten följa de styrdokument som finns på VFU-platsen samt följa det schema som erbjuds från VFU-platsen. Schemat kan inkludera dag-, kvälls- och nattpass på vardagar, helger och röda dagar. Studenten ska följa arbetstidslagen och har ej rätt att komprimera schemat efter egna önskemål.
Den Nationella kliniska slutexaminationen följer avtal och nationella riktlinjer för denna examination. Studenten har rätt att genomföra maximalt fem försök av Nationell klinisk slutexamination; praktiskt prov.
Om en student inte uppnår målen för VFU under ordinarie period kan examinator besluta om en förlängning av VFU-perioden med två veckor. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå kursmålen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått kursmålen ska betyget Underkänd sättas. Studenten har rätt att genomföra maximalt tre VFU-perioder. Möjligheten till förlängning gäller dock endast ordinarie VFU-period. Ordinarie VFU-period räknas som en period även om förlängning med två veckor har skett.
Student kan under pågående VFU bli underkänd i förtid, om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin VFU och får betyget Underkänd. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och bedömande lärare.
I samband med beslut om underkännande (i förtid eller efter fullföljd VFU-period) ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator och bedömande lärare efter samråd med student, program- och kursansvarig. Utvecklingsplanen ska ange om det finns kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att bli behörig att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om hur kontroll av den aktuella behörigheten ska göras. Behörigheten bedöms av ledningen för sjuksköterskeprogrammet. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska plan för ny kontroll upprättas av ledningen för sjuksköterskeprogrammet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.