Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva olika forskningsansatsers utgångspunkter samt förstå tillämpbarheten av datainsamlingsmetoder och analys
- analysera och värdera forskning med relevans för omvårdnad ur ett genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv med avseende på forskningsprocess, resultatets tillförlitlighet och giltighet, forskar- och forskningsetik samt klinisk tillämpning
- precisera ett problemområde med relevans för omvårdnad, fastställa kriterier för sökning av litteratur samt genomföra sökning utifrån relevanta söktermer i databaser
- utforma grunder för projektplan för examensarbete.
Innehåll
I kursen bearbetas forskningsdesign och forskningsprocess avseende både kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik och forskar- och forskningsetik med en fördjupning mot metoder för datainsamling och kvantitativ och kvalitativ analys. I kursen ingår fortlöpande informationssökning och granskning av vetenskapliga publikationer med relevans för omvårdnad. I kursen ingår förberedelser för ett tänkt examensarbete.
Examinationsformer
- Skriftlig inlämningsuppgift
- Seminarium
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Analys och tolkning av data - 4,5 hp | U–G
- Grunder för projektplan - 1,5 hp | U–G
- Kvalitetsgranskning av artiklar - 1,5 hp | U–G
Behörighet
- Personcentrerad vård inom somatisk vård, 15 hp, Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang, 7,5 hp och Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa II, 6,5 hp
Övrigt
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.