Kursplan

Metoder för evidensbaserad vård II

Kurskod
GVÅ2ZY
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1F
Fastställd
Fastställd 2022-12-12.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2022-12-12.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • beskriva olika forskningsansatsers utgångspunkter samt förstå tillämpbarheten av datainsamlingsmetoder och analys
  • analysera och värdera forskning med relevans för omvårdnad ur ett genusperspektiv och sociokulturellt perspektiv med avseende på forskningsprocess, resultatets tillförlitlighet och giltighet, forskar- och forskningsetik samt klinisk tillämpning
  • precisera ett problemområde med relevans för omvårdnad, fastställa kriterier för sökning av litteratur samt genomföra sökning utifrån relevanta söktermer i databaser
  • utforma grunder för projektplan för examensarbete.

Innehåll

I kursen bearbetas forskningsdesign och forskningsprocess avseende både kvalitativ och kvantitativ forskningsmetodik och forskar- och forskningsetik med en fördjupning mot metoder för datainsamling och kvantitativ och kvalitativ analys. I kursen ingår fortlöpande informationssökning och granskning av vetenskapliga publikationer med relevans för omvårdnad. I kursen ingår förberedelser för ett tänkt examensarbete.

Examinationsformer

  • Skriftlig inlämningsuppgift
  • Seminarium

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Analys och tolkning av data - 4,5 hp | U–G
  • Grunder för projektplan - 1,5 hp | U–G
  • Kvalitetsgranskning av artiklar - 1,5 hp | U–G

Behörighet

  • Personcentrerad vård inom somatisk vård, 15 hp, Personcentrerad vård inom olika vårdsammanhang, 7,5 hp och Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa II, 6,5 hp

Övrigt

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.