Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förstå och kritiskt reflektera kring hur omvårdnadsprocessen tillämpas i olika vårdkontexter samt systematiskt och med ökande självständighet tillämpa den utifrån vårdtagarens omvårdnads- och medicinska behov och evidensbaserad vård,
- systematiskt och med ökande självständighet dokumentera och rapportera vårdtagares hälsotillstånd på ett tydligt och säkert sätt som är lätt att förstå,
- med ökande självständighet systematiskt planera, prioritera och fördela arbetsuppgifter i vårdteamet samt konsultera och samverka med övriga teammedlemmar,
- beakta etiska överväganden samt betydelsen av ett personcentrerat och professionellt förhållningssätt i samband med planering och genomförande av vård,
- kommunicera med vårdtagare, närstående och övriga teammedlemmar på ett adekvat, säkert samt individ- och situationsanpassat sätt,
- förstå och tillämpa säker vård utifrån gällande riktlinjer, lagar och författningar,
- använda medicinsk-teknisk utrustning och informationssystem med säkerhetsmedvetenhet, samt värdera information från dessa,
- iordningställa och administrera läkemedel samt analysera, och informera om, de vanligaste läkemedlens effekter och biverkningar vid läkemedelsbehandling,
- reflektera över hantering av restavfall och förbrukningsmaterial i relation till kostnadseffektivitet, miljö och hållbart samhälle,
- utföra hjärt- och lungräddning för barn (S-HLR barn) utifrån gällande riktlinjer och relatera till teoretiska, inklusive etiska, kunskaper om hjärt- och lungräddning
- identifiera områden i behov av metodförbättring och förbättringsarbete för att främja vårdens säkerhet och kvalitet.
Innehåll
I kursinnehållet integreras ämnena omvårdnad och medicinsk vetenskap.
I kursen ingår en fördjupad tillämpning av omvårdnadsprocessen och att upprätta och använda omvårdnadsplaner utifrån evidensbaserad kunskap under verksamhetsförlagd utbildning (VFU) vid geriatrisk vård, primärvård och akutsjukvård. Du som student ska med ökande självständighet kunna tillämpa detta i dessa vårdkontexter i samband med din VFU. Vidare tränas kommunikation med vårdtagare och närstående, den arbetsledande rollen, liksom samverkan med personal från olika professioner.
I kursen ingår även fortsatt träning i rapportering, dokumentation, läkemedelshantering, medicinska behandlingsmetoder samt färdigheter inom medicinsk teknik och informatik, med utgångspunkt i systematik, evidensbaserad kunskap, säkerhetsmedvetenhet och ett hållbarhetsperspektiv. Vården ska planeras och genomföras utifrån ett etiskt förhållningssätt med en helhetssyn på människan och i samverkan med vårdtagare och närstående.
Om du som student inte uppnår godkänt betyg i en VFU-period eller blir underkänd i förtid under pågående VFU gäller särskilda regler. Se under rubriken ’Övrigt’.
Examinationsformer
- Löpande examination av kliniska färdigheter under VFU
- Praktiska prov
- Seminarier
- Inlämningsuppgifter
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Primärvård - 7,5 hp | U–G
- Geriatrisk vård - 7,5 hp | U–G
- Akutsjukvård - 7,5 hp | U–G
Behörighet
- Metoder och teorier vid symtom och tecken på hälsa/ohälsa I, 30 hp
Övrigt
Kursen motsvarar GVÅ2H6.
För att kunna tilldelas en VFU-plats behöver studenten ha uppnått förkunskapskraven minst fem veckor innan VFU kan påbörjas.
Kursen inkluderar tre separata VFU-perioder och de tre perioderna genomförs inom olika verksamheter. Under respektive VFU-period ska studenten följa de styrdokument som finns på VFU-platsen samt följa det schema som erbjuds från VFU-platsen. Schemat kan inkludera dag-, kvälls- och nattpass på vardagar, helger och röda dagar. Studenten ska följa arbetstidslagen och har ej rätt att komprimera tilldelat schema efter egna önskemål.
Om en student inte uppnår målen för VFU under ordinarie försök av respektive VFU-period kan examinator besluta om en förlängning av respektive VFU-period med en vecka. Detta kan ske under förutsättning att examinator bedömer att studenten genom förlängningen har möjlighet att uppnå kursmålen och förutsatt att förlängningen är praktiskt möjlig att genomföra. I slutet av förlängningen görs en ny bedömning av studentens prestationer. Om studenten fortfarande inte uppnått kursmålen ska betyget Underkänd sättas. En förlängning kan innebära att studenten av praktiska skäl behöver stå över nästkommande VFU-period. Vid underkänt betyg i en VFU-period gör examinator en individuell bedömning om studenten kan gå vidare till nästkommande VFU-period/-er inom kursen eller om studenten först måste genomföra nytt försök med godkänt betyg i den VFU-period som underkänts. Studenten har rätt att genomföra maximalt tre försök av respektive VFU-period. Möjligheten till förlängning gäller dock endast ordinarie försök av respektive VFU-period. Ordinarie VFU-period räknas som en period även om förlängning med en vecka har skett.
Student kan under pågående VFU bli underkänd i förtid om studenten uppvisar sådana brister i kunskaper, färdigheter och/eller förhållningssätt att det finns påtaglig risk för att annan person skadas fysiskt eller psykiskt. Studenten måste då avbryta sin VFU och får betyget Underkänd för denna VFU-period. Beslut om underkännande i förtid fattas av examinator i samråd med berörd handledare och bedömande lärare.
I samband med beslut om underkännande (i förtid eller efter fullföljd VFU-period) ska en individuell utvecklingsplan för studenten upprättas av examinator och bedömande lärare efter samråd med student, kursansvarig och ledningen för sjuksköterskeprogrammet. Utvecklingsplanen ska ange om det finns kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att bli behörig att återuppta sina verksamhetsförlagda studier. Utvecklingsplanen ska även innehålla uppgift om hur kontroll av den aktuella behörigheten ska göras. Behörigheten bedöms av ledningen för sjuksköterskeprogrammet. Om studenten vid kontroll inte bedöms ha tillägnat sig nödvändiga kunskaper, färdigheter och förhållningssätt ska plan för ny kontroll upprättas av ledningen för sjuksköterskeprogrammet.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.