Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande, visat genom eget examensarbete och opponentskap på annan students arbete, kritiskt ska ha bearbetat kunskap inom omvårdnad som grund för forskningsanvändning och ett evidensbaserat arbetssätt i vården.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- formulera och avgränsa syfte och frågeställningar för ett självständigt examensarbete inom omvårdnad med beaktande av vetenskapliga aspekter
- tillämpa begrepp och teorier med relevans för omvårdnad relaterade till valt problemområde
- systematiskt söka och kritiskt värdera vetenskapliga publikationer som underlag för examensarbetet
- tillämpa adekvat vetenskaplig design och metod i datainsamling och dataanalys i relation till syfte och frågeställningar
- analysera och presentera resultat, och diskutera detta i förhållande till tidigare forskning och vald teoretisk referensram
- analysera och diskutera val av design och metod i relation till syfte och frågeställningar
- redogöra för den kliniska betydelsen av det egna examensarbetet och föreslå vidare forskning
- visa omdömesförmåga och förståelse för forsknings- och forskaretiska principer i relation till valt examensarbetsprojekt
- kritiskt granska och värdera eget och andras examensarbete
- tydligt rapportera, och såväl muntligt som skriftligt presentera, ett eget examensarbete
- reflektera över den egna lärande- och kunskapsprocessen och identifiera områden där den egna kompetensen behöver utvecklas.
Innehåll
Examinationsformer
- Skriftlig rapport och respondentskap av eget examensarbete
- Presentation av eget examensarbete vid konferens eller seminarium
- Opponentskap på ett annat examensarbete.
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Examensarbete i omvårdnad - 15 hp | U–G
Behörighet
- 135 hp omvårdnad och medicin varav minst 60 hp omvårdnad inkl Metoder för evidensbaserad vård II, 7,5 hp
Övrigt
“Ephorus“ används för systematisk plagiatkontroll av samtliga arbeten i samband med inlämning.
Kursen genomförs i hög grad med stöd av informations- och kommunikationsteknologi vilket förutsätter en fungerande internetuppkoppling där den studerande kan kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.
Kursen överlappar VÅ2030.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.