Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- förstå omvårdnadsprocessens samtliga steg,
- beskriva hur evidensbaserade mätinstrument används för att systematiskt bedöma behov av omvårdnad,
- beskriva den nationella värdegrunden för äldreomsorgen samt hur den kan bidra till personcentrerad omvårdnad,
- förstå betydelsen av att kommunicera och bemöta vårdtagare med ett personcentrerat förhållningssätt i det dagliga omvårdnadsarbetet samt i livets slut,
- förklara vårdhygien och smittspridning i olika miljöer samt åtgärder för att förebygga smitta enligt gällande lagar, författningar, förordningar samt riktlinjer,
- förklara och tillämpa praktiska färdighetsträningar med hänsyn till person, situation och ergonomiska principer,
- utföra grundläggande hjärt- och lungräddning utifrån gällande riktlinjer.
Innehåll
I kursen introduceras omvårdnadsprocessen, den nationella värdegrunden samt ett personcentrerat förhållningssätt i det dagliga omvårdnadsarbetet samt i livets slut. Kursen inbegriper även praktiska färdighetsträningar.
Examinationsformer
- Inlämningsuppgift
- Seminarium
- Dugga
- Praktiskt prov
Betyg
Som betygsskala på hel kurs används U–G.
Betyg rapporteras enligt följande:
- Omvårdnadsprocessen 3 hp - 3,0 hp | U–G
- Färdighetsträning - 3 hp | U–G
Behörighet
- Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2
Övrigt
För de nätbaserade inslagen i kursen krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webbkamera.
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.
Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.