Kursplan

Omvårdnadsprocessen och kliniska färdigheter

Kurskod
GVÅ37J
Poäng
6,0 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå
Institution
Institutionen för hälsa och välfärd
Ämnestillhörighet
Omvårdnad (OMV)
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Omvårdnad1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2023-11-07.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2023-11-07.

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • förstå omvårdnadsprocessens samtliga steg,
  • beskriva hur evidensbaserade mätinstrument används för att systematiskt bedöma behov av omvårdnad,
  • beskriva den nationella värdegrunden för äldreomsorgen samt hur den kan bidra till personcentrerad omvårdnad,
  • förstå betydelsen av att kommunicera och bemöta vårdtagare med ett personcentrerat förhållningssätt i det dagliga omvårdnadsarbetet samt i livets slut,
  • förklara vårdhygien och smittspridning i olika miljöer samt åtgärder för att förebygga smitta enligt gällande lagar, författningar, förordningar samt riktlinjer,
  • förklara och tillämpa praktiska färdighetsträningar med hänsyn till person, situation och ergonomiska principer,
  • utföra grundläggande hjärt- och lungräddning utifrån gällande riktlinjer.

Innehåll

I kursen introduceras omvårdnadsprocessen, den nationella värdegrunden samt ett personcentrerat förhållningssätt i det dagliga omvårdnadsarbetet samt i livets slut. Kursen inbegriper även praktiska färdighetsträningar. 

Examinationsformer

  • Inlämningsuppgift
  • Seminarium
  • Dugga
  • Praktiskt prov

Betyg

Som betygsskala på hel kurs används U–G.

Betyg rapporteras enligt följande:

  • Omvårdnadsprocessen 3 hp - 3,0 hp | U–G
  • Färdighetsträning - 3 hp | U–G

Behörighet

  • Grundläggande behörighet samt Matematik 2a alt 2b alt 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2

Övrigt

För de nätbaserade inslagen i kursen krävs tillgång till dator med internetuppkoppling samt headset och webbkamera.

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med andra kurser med motsvarande innehåll.

Om studenten har ett beslut/rekommendation om riktat pedagogiskt stöd från Högskolan Dalarna på grund av funktionsnedsättning, har examinator rätt att anpassa examinationen. Examinator avgör utifrån kursplanens mål om examinationen kan anpassas i enlighet med beslutet/rekommendationen.