Mål
Målet med kursen är att den studerande fördjupar sina kunskaper om den globala ekonomins historia och historiedidaktik. Den studerandes insikter i teori, metod och olika sätt att framställa historisk kunskap fördjupas genom bland annat skrivandet av en vetenskaplig uppsats.
Delkurser
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om den globala ekonomins historia
- analysera och diskutera problemområden och frågor om den globala ekonomins historia såväl muntligt som skriftligt
- jämföra olika teoretiska utgångspunkter ifråga om den globala ekonomins historia
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad förståelse för, jämföra och diskutera historiedidaktiska perspektiv och teoribildningar såväl muntligt som skriftligt
- kritiskt granska och värdera läromedel för skolämnet historia i relation till ämneskurser och ämnesplaner
- visa insikter i hur lärare kan omsätta ett akademiskt ämnesinnehåll till ett undervisningsstoff i skolundervisningen utifrån frågor om historieämnets syfte och innehåll
- visa kunskaper om bedömning inom historieundervisning utifrån gällande styrdokument
- visa kunskaper om olika former av informations- och kommunikationsteknik och hur de kan användas som resurs i historieundervisningen
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- visa fördjupad förståelse för historisk teori och metod
- redovisa viss kännedom om arkivbildning
- formulera för vetenskapssamhället relevanta historievetenskapliga problemställningar
- visa förmåga att tillämpa källkritiska och kunskapssökande färdigheter
Efter avslutad delkurs ska den studerande kunna:
- formulera vetenskapliga problem på en grundläggande nivå
- tillämpa de formella krav som krävs för en vetenskaplig framställning
- uttrycka sig vetenskapligt och språkligt korrekt
- färdigställa en vetenskaplig uppsats av begränsad omfattning
- försvara och argumentera för egna slutsatser
- granska och diskutera medstuderandes vetenskapliga arbeten
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurser
Delkursen behandlar olika historiska perspektiv på vår tids ekonomiska globalisering. Den internationella handelns utveckling, betydelse och samhälleliga konsekvenser från forntid till idag studeras utifrån olika teoretiska synsätt.
Delkursen fördjupar teoretiska grunder i historiedidaktik. De didaktiska studierna inriktas bland annat på strategier för hur ett akademiskt ämnesinnehåll kan transformeras till ett undervisningsinnehåll för grundskolans senare år och gymnasieskolan. I delkursen studeras även relationen mellan lärares undervisning i historia, bedömning, betygssättning och användningen av informations- och kommunikationsteknik i historieundervisningen.
I delkursen behandlas historisk teori och metod. Den innehåller även käll- och metodmässigt varierade övningar samt skrivandet av en promemoria där den egna förmågan att formulera ett problem övas.
Delkursen innehåller, förutom självständigt uppsatsskrivande, handledning, enskilt eller i grupp. Det självständiga arbetet innebär att den studerande ska planera och genomföra en historisk forskningsuppgift och redovisa den.
Examinationsformer
Examination sker genom författande av en promemoria (delkurs.1), muntliga presentationer och skriftliga examinationsuppgifter (delkurs. 2 och 3) samt en vetenskaplig uppsats (delkurs.4). Uppsatsen behandlas vid ett seminarium där arbetet granskas av en medstuderande. För att godkännas ska den studerande dessutom på ett tillfredsställande sätt granska en medstuderandes arbete.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar och i obligatoriska seminarier. Uppsatsen i delkurs 4 skrivs individuellt under handledning.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
För att erhålla väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt på minst 22,5 högskolepoäng: i dessa ska delkurs 4 ingå.
Förkunskapskrav
- Historia I med didaktisk inriktning 30 hp varav minst 22,5 hp godkända vid registrering
Övrigt
Kursen innehåller två dagars obligatorisk campusförlagd undervisning.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Får ej ingå i examen samtidigt som Historia II.