Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för projektledarens roll och ansvar (1)
- redogöra för vad som kännetecknar att leda tillfälliga arbetsgrupper (2)
- redogöra för olika angreppssätt för processorientering av en verksamhet (3)
- redogöra för de olika faserna i en förändringsprocess – identifiering, analys, utveckling och etablering av nya affärsprocesser (4)
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- tillämpa projektledarens verktyg och tekniker för att definiera, planera, organisera, leda, överlämna och avsluta projekt (5)
- kartlägga och analysera affärsprocesser (6)
Innehåll
Kursen behandlar industriella affärsprocesser samt verktyg och metoder för att skapa gruppdynamik och leda utvecklings- och förändringsprojekt för verksamhetsutveckling och företagsförnyelse.
Teoretiskt behandlar kursen två områden, dels grundläggande
begrepp och metoder för projektledning, dels hur processorientering ger
möjligheter att styra, förändra och utveckla en verksamhet med avseende på
företagets affärsprocesser. Under kursen får studenterna praktiskt hantera
olika situationer i ett projekt samt genomföra en processkartläggning och
utarbeta förbättringsförslag för denna.
Examinationsformer
Mom 1: Skriftlig tentamen, 2 hp (mål 1 och 2)
Mom 2: Skriftlig tentamen, 2 hp (mål 3 och 4)
Mom 3: Inlämningsuppgift i grupp, 2 hp (mål 5)
Mom 4: Individuell inlämningsuppgift, 1,5 hp (mål 6)
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U, 3, 4, 5.
På Mom 1, 2 och 4 ges betyget U-3-4-5På Mom 3 ges betyget U-G
För betyg på hel kurs krävs minst betyg 3 på samtliga moment, högre betyg på hel kurs ges
som sammanvägning av Mom 1, 2 och 4.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet.