Mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa detaljerad förståelse av kinesiskt affärsliv och den kinesiska marknaden och även kunna tillämpa denna kunskap
- läsa och diskutera kinesiska texter som rör kinesiskt affärsliv
- uttrycka sina egna åsikter på kinesiska i form av diskussioner och presentationer
- skriva korta texter på kinesiska inom områdena kinesiskt affärsliv och den kinesiska marknaden.
Innehåll
Kursen ger detaljerade kunskaper om det kinesiska affärslivet och den kinesiska marknaden. Föreläsningar och seminarier kommer att byggas kring olika teman, bland annat grundläggande affärsetik i Kina, affärsetikett i dagens kinesiska näringsliv, den kinesiska marknadens egenskaper, den kinesiska regeringens roll i näringslivet och kinesiska affärsrelationer. Kursmaterialet kommer att väljas utifrån kinesiska publikationer. Studenterna läser och förbereder kursmaterial före varje förläsning. Under varje förläsning får studenterna tillfälle att – på kinesiska – presentera och diskutera sina egna åsikter om en viss frågeställning. Genom dessa övningar fördjupar studenterna sina kunskaper om dagens kinesiska näringsliv och utvecklar sin förmåga att korrekt uttrycka sina egna åsikter på kinesiska om olika ämnen inom marknaden och näringslivet.
Examinationsformer
Kursen examineras fortlöpande genom muntliga uppgifter och läsuppgifter, samt genom en avslutande skriftlig uppsats.
Arbetsformer
Kinesiska används som undervisningsspråk, med engelska som stödspråk. Undervisningen består av seminarier, grupparbeten och fullgörande av olika individuella uppgifter.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Minst 90 hp på grundnivå inom ämnet kinesiska
Övrigt
2012-11-04 (huvudområde tillagt)
2020-07-02 (litteraturlistan urlyft)