Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- avgränsa och undersöka problem eller fenomen inom något av områdena kinesisk litteratur, lingvistik, kulturstudier eller affärskultur
- redogöra för för- och nackdelar med olika forskningsstrategier samt metoder för insamling, tolkning och analys av forskningsmaterial
- planera forskningsprojekt inom något av områdena kinesisk litteratur, lingvistik, kulturstudier eller affärskultur
- sammanställa en projektplan och relevant material för denna, och utföra en kritisk granskning av detta
- diskutera och förklara begreppen plagiat och akademisk hederlighet
- ge konstruktiv kritik på någon annans arbete och bemöta andras kritik sakligt
- visa ett kritiskt, analytiskt och reflekterande förhållningssätt.
Innehåll
I kursen studeras olika exempel på grundläggande forskningsmetodik som är vanligt förekommande inom forskning om kinesisk litteratur, lingvistik, kulturstudier eller affärskultur. Utifrån dessa exempel, får studenterna ett antal uppgifter som utarbetas antingen i grupp eller individuellt och diskuteras på seminarier. De väljer ett ämne och skriver en detaljerad projektbeskrivning för en forskningsuppgift. Denna presenteras och försvaras.
Examinationsformer
Kursen examineras genom författandet av en projektbeskrivning och ett antal skriftliga inlämningsuppgifter, samt genom konstruktivt deltagande i föreläsningar och seminarier. Projektbeskrivningen presenteras och försvaras på ett seminarium.
Arbetsformer
Både engelska och kinesiska används som undervisningsspråk. Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 120 hp på grundnivå, varav 60 hp i kinesiska inklusive kursen Kinesiska i tal och skrift IV, 15 hp grundnivå 1 och en 7,5 hp kurs i kinesiska på grundnivå 2, eller motsvarande kunskaper