Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- omvandla ett medieproduktionsprojekts aktivitetsplan till resultat- och balansräkning
- presentera och diskutera några medieproduktionsprojekts affärsmässighet
- diskutera skillnader mellan kunskapsintensiva och kreativitetsintensiva företag inom medieproduktion.
Innehåll
Utifrån förelagda medieproduktionsprojekts aktivitetsplaner övar studenten att omvandla aktiviteterna till ekonomiska termer. Studenten analyserar och diskuterar hur organisering av medieproduktion förändras ur ekonomiskt och organisationsteoretiskt perspektiv.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga och muntliga uppgifter samt aktivt deltagande vid lektionerna.
Arbetsformer
Undervisningen sker genom föreläsningar, gruppövningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- 30 hp inom huvudområdet Ljud- och musikproduktion
Summary in English
On completion of the course, the student should be able to:
- convert an activity plan for a media production project into income and financial sheets
- present and discuss the business operations from a number of media production projects
- discuss the differences between knowledge-intensive and creativity-intensive companies in media production.