Mål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar och fördjupar sina matematiska förmågor och kunskaper samt utifrån aktuell matematikdidaktisk forskning utvecklar förmågan att kunna ansvara för matematiklärandet för elever i grundskolans årskurs 4-6.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för vetenskapliga teorier och forskningsrön som behandlar matematikämnets didaktik
- visa kunskaper om nödvändigheten att basera matematiken på logiska, axiomatiska system
- visa förmåga att lösa uppgifter samt tillämpa och kommunicera matematik med ett tal, skrift, bild och handling
- beskriva, analysera och tillämpa olika matematiska begrepp, kunskaper och förmågor som rör geometri
- utifrån styrdokument och didaktisk forskning skapa, anpassa och analysera olika matematiska uppgifter till elever i årskurs 4-6
- utifrån styrdokument och didaktisk forskning planera undervisning som ger elever i årskurs 4-6 möjlighet att utveckla matematiska förmågor och kunskaper
- visa förståelse för elevers möjlighet att utveckla sina egna matematiska förmågor genom estetiska lärprocesser.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Områdesbehörighet 6b/A6b eller motsvarande kunskaper.
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande.
Kursen innehåller en till två fältdagar i årskurs 4-6. Kursen innehåller en obligatorisk campusträff om en till två dagar vid Högskolan Dalarna.