Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika vetenskapliga teorier och forskningsrön som behandlar matematisk problemlösning i skolan,
- kommunicera matematik i tal, skrift, bild och handling,
- använda olika matematiska idéer och uttrycksformer vid problemlösning,
- visa förmåga att kreativt skapa, formulera och lösa problem som inte har en given lösning,
- tolka och kritiskt granska elevlösningar för att skapa en förståelse för den matematiska progressionen,
- på ett vetenskapligt sätt analysera undervisning i matematisk problemlösning.
Innehåll
I kursen introduceras nationell såväl som internationell forskning om hur elever lär matematik och hur undervisningen kan organiseras, genomföras, diskuteras och följas upp. Med utgångspunkt i de studerandes egna matematiska förmågor och kunskaper läggs särskild tonvikt på utvecklandet av ett matematiskt språk. Via matematisk problemlösning ges den studerande möjlighet att skapa matematiska problem samt anpassa, variera och kommunicera matematik på sätt som gör det möjligt för elever i årskurs 7-9 att utveckla sina matematiska kunskaper. Tillfälle ges även att ta del av och kritiskt granska elevlösningar av matematiska problem.
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används A–F.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga redovisningar och skriftlig rapport, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 3c eller Matematik D, Fysik 1a alt Fysik 1b1+1b2
Övrigt
Kursen är avsedd för blivande och verksamma lärare inom grundskolans senare år. Kursen motsvarar MD1055.