Kursplan

Att leda det kollegiala lärandet i förskola och skola

Kurskod
PE1080
Poäng
7,5 högskolepoäng
Nivå
Grundnivå 1
Institution
Institutionen för lärarutbildning
Ämnestillhörighet
Pedagogik (PEA)
Ämnesgrupp
Pedagogik
Utbildningsområde
Samhällsvetenskapliga området, 100%
Kursen kan ingå i följande huvudområde(n)
Ej huvudområde1
Fördjupningsbeteckning för respektive huvudområde
1G1N
Fastställd
Fastställd 2018-03-08.
Kursplanen gäller fr.o.m. 2018-03-08.

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i det kollegiala lärandet som en del av verksamhetens systematiska kvalitetsutvecklingsarbete. Deltagarna ska vidare utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i att leda kollegiala lärprocesser.

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa god kunskap om förskolans och skolans uppdrag
  • visa grundläggande kunskaper om förutsättningar och villkor för ett kollegialt lärande
  • leda, planera och genomföra mindre utvecklingsprojekt i syfte att utveckla kollegialt lärande i den egna verksamheten
  • reflektera över den egna ledarrollen i relation till värdegrundsfrågor i förskola/skola.

Innehåll

Kursen behandlar för området relevanta forskningsresultat för att öka kunskaperna om den betydelse kollegialt lärande kan ha för utveckling av förskolans och skolans verksamhet samt hur kommunikation/dialog kan användas som verktyg för kollegialt lärande.

Examinationsformer

Kursen examineras genom skriftliga PM samt aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna.

Arbetsformer

Föreläsningar, obligatoriska seminarier och enskilda övningar. Mellan seminarierna genomför deltagaren uppgifter i den egna verksamheten vilka sedan redovisas och bearbetas under seminarierna.

Betyg

Som betygsskala används U–G.

Betygsrapportering:

  • Seminarier, skriftliga PM, 7,5 hp, U - G

Förkunskapskrav

  • Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.

Summary in English

After completing the course, students shall be able to:

  • demonstrate good knowledge of the mission of preschool and school
  • demonstrate basic knowledge of what is required for collegial learning
  • lead, plan and implement minor developmental projects in order to develop collegial learning in their own activities
  • reflect on their own leadership role in relation to value-based issues in preschool / school.