Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla grundläggande kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i det kollegiala lärandet som en del av verksamhetens systematiska kvalitetsutvecklingsarbete. Deltagarna ska vidare utveckla kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i att leda kollegiala lärprocesser.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa god kunskap om förskolans och skolans uppdrag
- visa grundläggande kunskaper om förutsättningar och villkor för ett kollegialt lärande
- leda, planera och genomföra mindre utvecklingsprojekt i syfte att utveckla kollegialt lärande i den egna verksamheten
- reflektera
över den egna ledarrollen i relation till värdegrundsfrågor i förskola/skola.
Innehåll
Kursen behandlar för området relevanta forskningsresultat för att öka kunskaperna om den betydelse kollegialt lärande kan ha för utveckling av förskolans och skolans verksamhet samt hur kommunikation/dialog kan användas som verktyg för kollegialt lärande.
Examinationsformer
Kursen examineras genom skriftliga PM samt aktivt deltagande i de obligatoriska seminarierna.
Arbetsformer
Föreläsningar, obligatoriska seminarier och enskilda övningar. Mellan seminarierna genomför deltagaren uppgifter i den egna verksamheten vilka sedan redovisas och bearbetas under seminarierna.
Betyg
Som betygsskala används U–G.
Betygsrapportering:
- Seminarier, skriftliga PM, 7,5 hp, U - G
Förkunskapskrav
- Grundläggande behörighet. För uppdragsutbildning gäller dock undantag från kravet om grundläggande behörighet, SFS 2002:760, enligt vilken det är uppdragsgivare som utser kursdeltagare.
Summary in English
After completing the course, students shall be able to:
- demonstrate good knowledge of the mission of preschool and school
- demonstrate basic knowledge of what is required for collegial learning
- lead, plan and implement minor developmental projects in order to develop collegial learning in their own activities
- reflect on their own leadership role in relation to value-based issues in preschool / school.