Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande ska utveckla sitt pedagogiska ledarskap där förmågan att kommunicera och aktivt verka för skolans värdegrund är central. Att planera, genomföra och värdera undervisning i svenska och matematik i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 fokuseras.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om lärares yrkesetiska principer samt aktivt verka för skolans värdegrund,
- visa kunskap om teorier om pedagogiskt ledarskap utifrån ett historiskt, interkulturellt och yrkesetiskt perspektiv,
- visa grundläggande förmåga att leda pedagogisk verksamhet samt att inta ett professionellt förhållningssätt gentemot elever i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3,
- visa kunskap om didaktiska teorier och om hur matematik- och svenskundervisning kan konstrueras för elever i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3,
- visa förmåga att utifrån styrdokument och didaktiska teorier, planera, genomföra, diskutera och värdera den egna undervisningen i matematik och svenska i samarbete med verksamma lärare,
- visa förmåga att utifrån styrdokument och didaktiska ställningstaganden använda estetiska uttrycksformer i den egna undervisningen,
- visa grundläggande förmåga att använda observation som vetenskaplig metod,
- visa grundläggande förmåga att skriva en vetenskaplig text.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Förkunskapskrav
- Skolväsendets historia och samhällsuppdrag - förskoleklass och grundskolan åk 1-6, 15 hp
Övrigt
Student som underkänts i mål knutna till kursens verksamhetsförlagda utbildning har rätt att genomgå ytterligare en VFU-period, dock inte fler än två sammanlagt.
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via en dator eller motsvarande. Vid muntliga examinationer är webbkamera obligatoriskt för nätstudenter.
Kursen motsvarar PG1071.