Lärandemål
Kursens övergripande mål är att den studerande utvecklar en teoretisk-kritisk bas för att skapa beredskap att förstå de sociala relationernas komplexa karaktär.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kunskap om teorier om sociala relationer, konflikter och makt i relation till olika sociala arenor
- visa förmåga att utifrån kursens teorier analysera, problematisera och kommunicera frågor som rör sociala relationer i skolan och på andra sociala arenor med relevans för skolans vardag
- visa förtrogenhet med en relationellt orienterad yrkesetik och skolans värdegrund
- reflektera över sin egen position som pedagogisk ledare och skolan som en moralisk arena utifrån kursens teoretiska perspektiv
- visa förmåga att utifrån ovanstående teorier och erfarenheter i den egna undervisningen reflektera över former för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever.
Innehåll
Examinationsformer
Arbetsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier.
Betyg
Som betygsskala används U–VG.
Betygsrapportering:
- PM och tentamen, 7,5 hp.
Förkunskapskrav
- Didaktik och ledarskap för ämneslärare (inkl 7,5 hp VFU), 15 hp och 60 hp i ämne 2
Övrigt
För nätbaserad kurs krävs att den studerande har möjlighet att kommunicera med ljud och bild via dator eller motsvarande.
Kursen motsvarar PG2056.
Summary in English
The overall aim of the course is for students to develop a basic understanding of theoretical and critical perspectives in order to be prepared for and understand the complexity of social relations.
Upon completing this course, students shall be able to:
- show understanding of theories about social relations, conflicts and power in various social arenas
- analyze, problematize and communicate issues related to social relations in education and other social arenas of relevance to everyday school life
- demonstrate knowledge about relational ethics and common democratic values
- reflect upon their own position as a pedagogical leader and the school as a moral arena, taking the point of departure in the theoretical perspectives as described above
- show ability to, with a point of departure in the theoretical perspectives as described above and their own experiences from teaching, reflect upon, prevent and counteract discrimination and other abusive treatment of students.